به سايت انجمن صنفي كارفرمايان شركتهاي خدماتي، پشتيباني و فني مهندسي مرند و جلفا خوش آمديد

 صفحه اصلي

سايت انجمن صنفي كارفرمايان شركتهاي خدماتي، پشتيباني و فني مهندسي مرند و جلفا

سايتهاي مرتبط

 درباره انجمن

 مشروح خبر

تاريخچه انجمن  

    كد خبر :  00206                                                                                            تاريخ :  89/5/16

ديدگاه‌هاي كارفرمايان درباره برگزاري انتخابات تشكل واحد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران

پس از اين كه در دوره رياست محمد جهرمي بر وزارت كار و امور اجتماعي، اختلافاتي ميان اين وزارتخانه به عنوان نهاد تاييد كننده فعاليت كانون‌هاي صنفي با كانون انجمن‌هاي صنفي كارفرمايي پيش آمد و در نهايت اين كانون از سوي وزارت كار غيرقانوني اعلام شد، نهاد عالي كارفرمايي ديگري با عنوان كانون عالي كارفرمايان شكل گرفت كه بيشتر افراد همسو با دولت را در خود جا داده بود.

اين در حالي است كه كانون انجمن‌هاي صنفي كارفرمايي نيز براي احقاق حق خود تلاش كرد تا در نهايت با راي دادگاه،‌ توانست موجوديت خود را باز پس بگيرد، اما درگيري ميان اين دو نهاد كارفرمايي به نفع كشور نبود، به طوري كه در چند جلسه سازمان جهاني كار، نمايندگان هر دو نهاد كارفرمايي شركت مي‌كردند و اين نشان‌دهنده دودستگي ميان اين عده بود.

به گزارش خبرنگار كار و اشتغال خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پيش از برگزاري اجلاس امسال سازمان جهاني كار، طي توافق به عمل آمده ميان كانون انجمن‌هاي صنفي كارفرمايي و كانون عالي كارفرمايان با وساطت وزارت كار و امور اجتماعي، قرار بر اين شد كه نمايندگان دو نهاد در يك قالب واحد در اين اجلاس شركت كرده و در نهايت بيانيه مشتركي نيز توسط آنها قرائت شد.

اما موضوع مهمتر اين بود كه اين دونهاد براي برگزاري يك انتخابات و تشكيل نهاد عالي كارفرمايي مشترك به توافق رسيده‌اند و قرار است اين انتخابات در شهريور ماه برگزار شود.

وزير كار و امور اجتماعي در همين زمينه با بيان اين كه نقش وزارت كار در انتخابات انجمن صنفي كارفرمايان، نظارت در جهت برگزاري انتخاباتي سالم، شفاف و قانوني است، گفته‌است: فقط نقش وزارت كار نقشي نظارتي است و هيچ‌گونه جانبداري و مداخله‌اي در اين انتخابات نخواهد داشت.

وي با تاكيد بر اين كه ما اميدواريم همه تشكل‌ها با همدلي، وحدت و يكپارچگي در ميدان انتخابات وارد شوند، گفته‌است: اميدواريم كارفرمايان با انتخاب نمايندگان شايسته موجب انجام وظيفه ما و خودشان در مورد جامعه كار و توليد به نحو شايسته شوند.



*تعدد نهادهاي عالي كارفرمايي باعث موازي كاري است

يك عضو كانون عالي كارفرمايان نيز با تاكيد بر اينكه تعدد نهادهاي عالي كارفرمايي باعث موازي كاري است گفت: يكي شدن نهادهاي عالي كارفرمايي به انسجام بيشتر آنها كمك مي‌كند و از نظر من اقدامي بسيار مثبت است.

حسين سلاح‌ورزي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا‌ با تاكيد بر اينكه همه نهادهاي كارفرمايي يك هدف مشترك دارند و آن ارتقاء جايگاه كارفرمايان و دريافت مطالبات حقوق آنان است گفت: در همين راستا نظر جمع بر آن بود كه با برگزاري انتخابات براي ايجاد اجماع در تصميم گيري يك نهاد واحد كارفرمايي تشكيل شود.

او با تاكيد بر اينكه هيچ‌گونه دعوايي ميان نهادهاي كارفرمايي و مقامات رسمي آنها وجود ندارد گفت: براي رفع اختلافات به نظر رسيد كه با گفت‌وگو مي‌توان مشكلات را حل كرد و نتيجه اين گفت‌وگو ها نيز اين بود كه انتخاباتي برگزار و پس از آن نهاد واحد كارفرمايي به عنوان نهاد عالي تصميم‌گير تشكيل شود.

او بر لزوم فراگير بودن اين نهاد كارفرمايي تاكيد و خاطرنشان كرد: از نظر من وجود دو نهاد عالي كارفرمايي طي چند سال گذشته هيچ مزيتي نداشت و تنها به اختلافات دامن زد در حالي كه يكي شدن آنها به انسجام منتهي مي‌شود



*همه به دنبال ارتقاي جايگاه نهاد عالي كارفرمايي هستيم

عضو هيات مديره كانون عالي كارفرمايان با مثبت ارزيابي كردن برگزاري انتخابات براي تشكيل يك نهاد واحد كارفرمايي گفت:‌ از بدو تاسيس كانون عالي كارفرمايان نظر ما همواره توسعه و فراگير شدن اين كانون بود.

هوشنگ رجبي با بيان اينكه كانون عالي كارفرمايان همواره به فكر گسترش تعداد اعضا بوده و تصميم داشته نماينده اكثريت كارفرمايان ايران را بر عهده داشته باشد به ايسنا گفت:‌ در اواخر سال گذشته و اوايل سال جديد وزارت كار سياستي را مبني بر ايجاد يك تشكل فراگير كارفرمايي در پيش گرفت و در اين راستا جلساتي را با نمايندگان دو طيف برگزار كرد.

وي با بيان اين كه نمايندگان هر دو تشكل كارفرمايي براي ارتقاي كانون عالي مربوط به كارفرمايان نظر مساعد داشتند با وساطت وزارت كار موافقت كردند تا انتخاباتي را برگزار و نهاد واحد كارفرمايي تشكيل شود.

او بااشاره به اين‌كه هم اكنون بيش از هزار و 460 تشكل كارفرمايي در وزارت كار به ثبت رسيده است گفت: اين تعداد شامل انجمن‌هاي صنفي، انجمن‌هاي كارفرمايي سراسري، كانون‌هاي كارفرمايي سراسري، كانون‌هاي صنعت استاني، كانون‌هاي حرف استاني و كانون‌هاي كارفرمايي استاني از 15 استان كشور است.

رجبي با تاكيد براين‌كه مي‌توان با برگزاري انتخابات و اصلاح اساس‌نامه‌ها يك كانون كارفرمايي واحد و فراگير قوي تشكيل داد گفت:‌ خروجي تشكيل اين كانون مي‌تواند اكثريت قريب به اتفاق تشكل‌هاي كارفرمايي راشامل مي شود بنابراين من اين اتفاق را اقدامي مبارك ارزيابي مي‌كنم و مطمئنم همه‌ي اعضاي هيات مديره كانون عالي كارفرمايان از آن استقبال مي‌كنند.



*موضوع ائتلاف از مدت‌ها پيش مطرح بود

يك عضو سابق كانون عالي كارفرمايان با بيان اين‌كه براساس قانون تنها يك نهاد كارفرمايي حق دارد به عنوان كانون عالي فعاليت كند، گفت: شكي نيست كه تلفيق دو نهاد كارفرمايي كنوني از طريق برگزاري انتخابات اقدام درست و مناسبي است.

محسن خواجه نوري در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اين كه حتي در زمان تشكيل كانون عالي كارفرمايان كه مورد تاييد دولت بود نيز بعضي اعضاي آن مورد تاييد كانون انجمن‌هاي صنفي كارفرمايي بودند، گفت: ‌از همان زمان نيز مباحثي درباره ائتلاف ميان اعضاي دو كانون شكل گرفت و به نظر مي‌رسيد تلاش براي نزديك شدن اين دو كانون وجود داشت.

او ادامه داد: هر چند براي برگزاري انتخابات جديد و تشكيل يك كانون واحد اعضاي دو طيف مي‌توانند كانديدا شده و در نهايت با راي صاحبان صنايع انتخاب شوند، اما تشكيل يك نهاد واحد كارفرمايي قطعا به نفع كارفرمايان است ضمن اين‌كه قانون نيز بر وجود تنها يك نهاد كارفرمايي تاكيد دارد.

همچنين محمد مروج حسيني ديگر عضو كانون عالي كارفرمايان با تاكيد براين‌كه تشكيل يك نهاد كارفرمايي اقدام بسيار درستي است گفت: اين كار باعث مي‌شود از ائتلاف وقت در كشمكش‌هاي بي مورد جلوگيري شود.

او به خبرنگار ايسنا گفت:‌ طي چهار سال گذشته كه كارفرمايان در دو كانون جديد و قديم تقسيم‌بندي شده‌اند متاسفانه كشمكش‌هاي بي مورد و وقت تلف‌كن زيادي در اين ميان رخ داد كه با تشكيل يك نهاد واحد اين انرژي صرف اقدامات سازنده خواهد شد.



*تشكيلات دفاع‌كننده از حقوق كارفرمايان بايد يكي باشد

عضو كانون عالي كارفرمايان با استقبال از تشكيل يك نهاد واحد كارفرمايي گفت: قاعدتا تشكيلات دفاع‌كننده از حقوق كارفرمايان بايد يكي باشد و وجود دو نهاد كارفرمايي بي معناست.

داود جواني با بيان اين كه معني كانون عالي اين است كه نظر تمام كارفرمايان به صورت انتخاباتي در آن وجود داشته باشد، گفت:‌ اين كانون بايد جامع همه‌ كارفرمايان باشد و نمايندگان صنايع، اصناف و بخش‌هاي خدماتي در آن حضور داشته باشند.

وي با تاكيد بر اينكه با تشكيل يك نهاد كارفرمايي واحد مي‌توان به خوبي از حقوق همه كارفرمايان دفاع كرد، گفت:‌ البته اشكالي كه به كانون انجمن‌هاي صنفي كارفرمايي وجود داشت، اين بود كه در آن همه انجمن‌هاي صنفي مي‌توانستند عضو باشند، در حالي كه يك نهاد عالي كارفرمايي بايد از كانون‌هاي مختلف تشكيل شود.

وي بااشاره به اين‌كه اين ايراد بايد در اساسنامه كانون كارفرمايان جديد اصلاح شود، گفت:‌ با اين اوصاف به نظر من تشكيل يك نهاد كارفرمايي اتفاق بسيار خوبي است و مي‌تواند به احقاق حقوق كارفرمايان بيشتر كمك كند.



*وجود دو تشكل نفاقي به وجود آورد كه بسيار ناخوشايند بود

يك عضو كانون عالي انجمن‌هاي صنفي كارفرمايي با تاكيد بر اينكه تشكيل يك كانون واحد كارفرمايي بسيار مفيد و بهتر از وجود دو كانون متفرق است، گفت:‌ در حال حاضر كه شرايطي فراهم شده اين كانون واحد تشكيل شود، همه بايد از آن استقبال كنيم.

محمد عسگري با تاكيد براين كه تشكيل يك كانون كارفرمايي واحد اتفاق مثبت و خوشايندي است، گفت: متاسفانه طي دو سه ساله اخير كه دو نهاد كارفرمايي به صورت موازي با هم همكاري مي‌كنند، صدماتي به فعاليت‌ها وارد شد و نفاقي به وجود آمد كه بسيار ناخوشايند بود.

او در پاسخ به برخي انتقادها مبني براين كه تشكيل يك نهاد كارفرمايي واحد باعث ايجاد تك صدايي مي شود، گفت: من اين ايده را قبول ندارم چرا كه حتي با تشكيل يك نهاد كارفرمايي واحد، انجمن‌ها صداي خودشان را دارند و هر كدام مي‌توانند با شركت در انتخابات به عضويت كانون دربيايند.

او ادامه داد: كانون كارفرمايان نمايندگي همه كارفرمايان را در برابر دولت و نماينده كارگران دارد و تشكيل‌ آن به معني بروز چند دستگي در ميان كارفرمايان نيست.

عسگري ادامه داد: ‌هر كارفرما صداي خود را دارد، اما در كانون كارفرمايان همه صداها جمع مي‌شود و مطالب از يك بلندگو كه مورد تاييد همه كارفرمايان است اعلام مي شود، بنابراين حال كه فضايي فراهم شده تا اشتراك نظر ميان كارفرمايان با برگزاري يك انتخابات آزاد ايجاد شود بايد از آن استقبال كرد.



*مانع آزادي تشكل‌هاست، اما در شرايط كنوني مفيد است!

عضو سابق كانون عالي انجمن‌هاي صنفي كارفرمايي با بيان اين كه قوانين بين المللي اجازه نمي‌دهد مفاهيم صنفي به تشكل‌ها ديكته شود گفت:‌ اگرچه با ديد بنيادين نسبت به ادغام نهادهاي كارفرمايي و تشكيل يك تشكل واحد معتقد نيستم اما با وجود شرايط سياسي، اجتماعي و فرهنگي كنوني كشور تشكيل اين نهاد واحد مي‌تواند مفيد باشد.

عباس وطن‌پرور اظهار كرد: ‌طبق مقاوله‌نامه‌ي 87 و 98 سازمان جهاني كار و براساس مقدمه اساس‌نامه اين سازمان به هيچ عنوان تشكيل تشكل‌هاي مدني از جمله كارگري و كارفرمايي با ايجاد محدوديت سازگار نيست و دولت‌ها نمي‌توانند به صورت دستوري با آن‌ها برخورد كنند. بلكه چنين نهادهايي بايد از درون جامعه برخيزند.

وي با بيان اين كه بر همين اساس منعي براي داشتن دو ياچند كانون عالي كارفرمايي وجود ندارد گفت:‌ هم اكنون در كشوري مانند فرانسه هفت تشكل كلان كارفرمايي وجود دارد اما در كشور ما براي رعايت برخي جوانب كار براساس ماده 131 فصل هشتم قانون كار تنها تشكل‌هاي صنفي ثبت شده در وزارت كار وامور اجتماعي امكان فعاليت دارند.

او با بيان اين كه وضع چنين قانوني باعث شده صدها تشكل تعاوني، بازرگاني وصنفي حق ورود به مسائل صنفي مرتبط را نداشته باشند گفت:‌ به نظر من بايد نگاه به وضع چنين قوانين بايد در كشور تغيير كند و تشكل‌ها بايد اجازه داشته باشند تا براساس اصول بين المللي از حقوق خود دفاع كنند.

وي افزود:‌ ممكن است براساس فرهنگ كنوني جامعه بتوانيم كانون‌هاي كارفرمايي را مجاب كنيم تا با برگزاري انتخابات يك نهاد واحد تشكيل بدهند اما با اين كار عملا رقابت را از اين عرصه حذف كرده‌ايم و چنين كاري آزادي تشكل‌ها را كاهش مي‌دهد.

وطن‌پرور با تاكيد براين كه بايد اجازه داد تشكل‌ها آزادانه اما براساس قوانين مصرح كشور فعاليت كنند گفت:‌ با اين وجود معتقدم با شرايط اجتماعي و سياسي و فرهنگي كشور متاسفانه رقابت بين نهادها به صورت اصولي وجود ندارد و همه به دنبال اين هستند كه زير پاي يكديگر را خالي كنند و در چنين فضايي تشكيل يك نهاد كارفرمايي واحد مي‌تواند از بروز چنين مسائلي جلوگيري كند اگر چه با ديد كلان تشكيل چنين نهادي مانع آزادي فعاليت‌هاست.



*اين كار اتحاد ميان كارفرمايان را موجب مي‌شود

يك عضو كانون عالي كارفرمايان با استقبال از تشكيل يك تشكل واحد كارفرمايي اين موضوع را باعث ايجاد اتحاد ميان كارفرمايان ارزيابي كرد.

امير معتمدي با بيان اينكه تعدد تشكل‌ها باعث بروز خلاقيت‌ها و بهبود پيشرفت برخي امور مي‌شود گفت: ضمن اين كه تنوع تشكل‌ها رقابت سالم را مي‌تواند در حوزه‌هاي مختلف باعث شود اما در برخي موارد استثناهايي پذيرفته است كه موضوع تشكل كارفرمايان از اين جمله است.

او با تاكيد براين‌كه كارفرمايان دربسياري از جلسات و سازمان‌ها بايد نماينده‌ واحدي داشته باشند تا بتواند از سياست‌ كلي مدنظر آن ها دفاع كند گفت:‌ اين كار با تشكيل يك نهاد كارفرمايي واحد ممكن مي‌شود بنابراين به نظر من برگزاري انتخابات براي تشكيل يك نهاد كارفرمايي كه منافع همه طيف‌ها را در نظر دارد بسيار كار مباركي است.

وي افزود:‌ آنچه مهمتر از تشيكل يك نهاد واحد كارفرمايي است اين است كه نمايندگان حاضر در آن بتوانند از منافع اعضاء‌ در محافل تخصصي به خوبي دفاع كند بنابراين اين موضوع بايد با قوت و دقت در اساسنامه اين تشكل ديده شود.

معتمدي تاكيد كرد كه اعضاي اصلي تشكل بايد خود را نسبت به ساير اعضاء پاسخگو بدانند بنابراين بايد براي اين تشكل واحد كارفرمايي اساسنامه‌اي دقيق و جامع تهيه شود تا نظام پاسخگويي در آن دقيق باشد.

او ادامه داد:‌ البته تشكل‌هاي صنفي ديگر مانند انجمن مديران صنايع و مانند آن نيز مي‌توانند به عنوان تشكل‌هاي كوچك و فرعي در كنار اين تشكل بزرگ فعاليت كنند اما تشكيل يك تشكل بزرگ كارفرمايي مي‌تواند آن را به نهادي قوي در نشست‌هاي سه‌جانبه همراه با دولت و كارگران تبديل كند.

مجموع اين نظرها به علاوه همكاري مشترك نمايندگان دو نهاد كارفرمايي در اجلاس سازمان جهارني كار نشان مي‌دهد كه تشكيل يك نهاد كارفرمايي واحد با برگزاري انتخابات، مورد تاييد كارفرمايان است، چرا كه اين اتفاق از پراكندگي آرا جلوگيري كرده و در نهايت صداي واحد كارفرمايان را به گوش سايرين خواهد رساند.
 

منبع: ايسنا

 هيئت مديره انجمن
 اساسنامه
 بخشنامه ها
 آرشيو اخبار
 اعضاء انجمن
 نحوه عضويت در انجمن
 اخذ صلاحيت
 بازرسي
 شركتهاي داراي صلاحيت

پيوندها

 مزايده ها و مناقصات
 آناليز حقوق كارگران
 تماس با انجمن
 درباره سايت

 
 

كليه حقوق اين سايت متعلق به انجمن شركتهاي خدماتي و پشتيباني مرند و جلفا مي باشد.

Designed by A-R