به سايت انجمن صنفي كارفرمايان شركتهاي خدماتي، پشتيباني و فني مهندسي مرند و جلفا خوش آمديد

 صفحه اصلي

سايت انجمن صنفي كارفرمايان شركتهاي خدماتي، پشتيباني و فني مهندسي مرند و جلفا

سايتهاي مرتبط

 درباره انجمن

 مشروح خبر

تاريخچه انجمن  

    كد خبر :  00210                                                                                            تاريخ :  89/5/16

13محدودیت در طرح جدید بیمه بیکاری/ کاهش 25 درصدی حقوق بیکاران


خبرگزاری مهر-گروه اقتصادی: مجلس یک فوریت طرح جدید بیمه بیکاری را با هدف توسعه چتر حمایتی آن برای بیکاران در حالی تصویب کرد که مقایسه طرح جدید با قوانین موجود، نشان دهنده 13 محدودیت و کاهش 15 تا 25 درصدی در دریافتی ماهیانه بیکاران دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، اخیرا برای اولین بار توسط نمایندگان مجلس طرح بیمه بیکاری کارجویان و افراد بیکار برای انجام کار کارشناسی و طی مراحل تصویب به صورت یک فوریت مورد پذیرش مجلس قرار گرفت؛ هرچند موضوع مربوط به حمایت از بیکاران جویای شغل در کنار پرداخت مقرری ماهیانه به بیکاران غیرارادی، در قانون کار مورد تاکید قرار گرفته است.

نقاط قوت طرح جدید بیمه بیکاری

بر اساس این گزارش، بررسی طرح بیمه بیکاری مورد نظر نمایندگانی که آن را امضا کرده اند، نشان می دهد که جز در چند مورد بخش هایی نیز وجود دارد که از آن می توان به عنوان نقطه ابهام و کاستی نام برد هرچند که تلاش برای گسترش دامنه حمایت از کارجویان و بیکاران غیرارادی به نحوی که شرایط تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گرفتن آنها بهبود یابد خود اقدام مثبتی تلقی می شود.

یکی دیگر از مواردی که در طرح جدید بیمه بیکاری مورد توجه است و می توان آن را یک مزیت دانست مربوط به تاکید بر رعایت اصل 29 قانون کار است که دولت و حاکمیت را مکلف می کند تا برای کارجویان شغل پیدا کند. این ماده در طرح جدید مورد حمایت واقع شده و یک نقطه مثبت است. همچنین مشمولین طرح بیمه بیکاری صاحبان حرف و مشاغل آزاد نام برده شد که این موضوع نیز یک مزیت خواهد بود.

نقاط مخدوش طرح جدید بیمه بیکاری

حمید حاج اسماعیلی در گفتگو با مهر یکی از نقاط ضعف طرح جدید بیمه بیکاری را شرایط گذاشتن برای اجرای آن دانست و با تاکید بر اینکه پیش بینی های جدید نسبت به آنچه که تاکنون انجام شده است سخت تر است، گفت: اینکه می گویند فرد کارجویی که بخواهد از بیمه بیکاری استفاده کند باید به 25 سال رسیده باشد و اگر مرد است 1 سال نیز در کاریابی ثبت نام شده باشد و یا از مراکز فنی و حرفه ای گواهینامه مهارت داشته باشد، ایجاد محدودیت می کند.

این فعال کارگری با بیان اینکه اگر قرار است بیکاران تحت پوشش قرار بگیرند باید همه جوانان را تا زمان پیدا شدن شغل تحت پوشش گرفت وگرنه تعیین شرایط سخت گیرانه راهکار مناسبی نخواهد بود.

شرط مهارت و ثبت نام در کاریابی

حاج اسماعیلی افزود: نقطه منفی دیگر دیده شده در طرح بیمه بیکاری ارائه گواهینامه مهارتی فنی و حرفه ای است که اگر فرد نداشته باشد باید برود و آن را کسب کند. هرچند هدف این نیست که بگوییم آموزش فنی و حرفه ای کارساز نیست بلکه تحت پوشش قرار دادن افراد بیکار و جویای شغل نمی تواند خیلی به این مسائل مرتبط باشد.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه برای زنان نیز شرایط تعیین شده است به نحوی که آنها را به سرپرست خانوار، خودسرپرست و بد سرپرست تقسیم بندی کرده اند که این موضوع نمی تواند راهگشا باشد؛ همچنین شرایط سنی 25 سال و مدرک فنی و حرفه ای نیز پابرجا است.

شرط سنی 25 سال و سرپرستی خانوار

نماینده سابق کارگران در هیئت حل اختلاف تصریح کرد: در زمینه درصد پرداخت بیمه بیکاری نیز سهم 3 درصدی کارفرما به 4 درصد و آن هم 1 درصد دولت، 1 درصد کارگر و 2 درصد کارفرما تغییر یافته است. تاکید بر داشتن سابقه 12ماهه بیمه نیز مشکل دیگری است که می تواند بخشی از کارجویان را از دستیابی به بیمه بیکاری بازدارد که قبلا 6 ماه بوده است.

این فعال کارگری اظهار داشت: قبلا افراد از هر میزان بیمه بیکاری استفاده می کردند جزو سوابق بیمه ای آنها محسوب می شد که این موضوع نیز تغییر یافته و هم اکنون به 1 سال کاهش یافته است. اینکه در قوانین قبلی پرداخت بیمه بیکاری به افراد مجرد 36 ماه و متاهلین 50 ماه بوده است نیز برای مجردین به 30 و متاهلین نیز به 40 ماه کاهش یافته است.

کاهش مدت پرداخت مقرری و سوابق بیمه

به گفته وی، تاکنون افراد اگر در سن 55 سالگی از کار برکنار می شدند تا 60 سالگی می توانستند از بیمه بیکاری استفاده کنند که در طرح جدید این سن به 56 سال افزایش یافته ضمن اینکه سوابق بیمه ای افراد نیز باید 25 سال باشد.

عضو کمیته دفاع از انجمن های صنفی کارگری کشور یکی از ضعف های بزرگ طرح جدید مقرری بیکاران را کاهش میزان حقوق و دریافتی آنها دانست و بیان داشت: تاکنون روش پرداخت به نحوی بود که فرد بیکارغیرارادی 55 درصد از کل حقوق و مزایای خود و نه حداقل دستمزد را هر ماه با 10 درصد اضافه تر به ازای هر فرد تحت تکفل تا 4 نفر دریافت می کرد در حالی که این میزان در طرح جدید به 30 درصد حداقل دستمزد برای مجردین و 40 درصد برای متاهلین بدون افراد تحت تکفل کاهش یافته است.

کاهش رقم مقرری و حذف افراد تحت تکفل

حاج اسماعیلی ادامه داد: با این حال دریافتی هر فرد متاهل حدود 120 هزار تومان در ماه خواهد شد. ضمن اینکه بیان شده در سال اول اجرا 10 درصد از افراد بیکار باید تحت پوشش قرار گیرند که با وجود ورود 700 تا 900 هزار نفر آماده به کار به صورت سالیانه در بازار کار، به نظر نمی رسد طرح از تاثیرگذاری برخوردار باشد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه یک فوریت این طرح هم اکنون به تصویب رسیده است اگر برای آن کارشناسی دقیقی صورت نپذیرد راهگشا نخواهد بود چون مبالغ دیده شده از بیکاران پشتیبانی نمی کند.

مالیات حقوق بگیران و اصناف باید به بیکاران برسد

این فعال کارگری با بیان اینکه سازمان مالیاتی اعلام کرد اصنافی ها باید 2 هزار میلیارد تومان مالیات بپردازند (حدود 22 درصد کل مالیات) که در نقاط مختلف دنیا این مبالغ به صندوق بیمه بیکاری تعلق می گیرد و از آن برای حمایت از کارجویان استفاده می شود.

حاج اسماعیلی با اشاره به اینکه هرچند دولت درآمدهای مالیاتی را برای خدمات عمومی صرف می کند ولی این موضوع در دنیا برای حمایت از کارگران مطرح است ضمن اینکه درآمدهای مالیاتی از طریق حقوق کارگران و کارمندان نیز باید شرایط تقویت این صندوق را فراهم کند.

بیکاران را به کمیته امداد معرفی کنید!

وی تصریح کرد: متاسفانه پیش بینی ها در حدی پایین است که اگر افراد بیکار به کمیته امداد معرفی شوند علاوه بر حقوق از مزایای دیگر نیز در مقابل استفاده از طرح جدید بیمه بیکاری برخوردار می شوند.

 

منبع: خبرگزاري مهر

 هيئت مديره انجمن
 اساسنامه
 بخشنامه ها
 آرشيو اخبار
 اعضاء انجمن
 نحوه عضويت در انجمن
 اخذ صلاحيت
 بازرسي
 شركتهاي داراي صلاحيت

پيوندها

 مزايده ها و مناقصات
 آناليز حقوق كارگران
 تماس با انجمن
 درباره سايت

 
 

كليه حقوق اين سايت متعلق به انجمن شركتهاي خدماتي و پشتيباني مرند و جلفا مي باشد.

Designed by A-R