به سايت انجمن صنفي كارفرمايان شركتهاي خدماتي، پشتيباني و فني مهندسي مرند و جلفا خوش آمديد

 صفحه اصلي

سايت انجمن صنفي كارفرمايان شركتهاي خدماتي، پشتيباني و فني مهندسي مرند و جلفا

سايتهاي مرتبط

 درباره انجمن

 مشروح خبر

تاريخچه انجمن  

    كد خبر :  00211                                                                                            تاريخ :  89/5/23

قانون كار با رويكرد احياي نظام استاد-شاگردي بازنگري خواهد‌شد

معاون فرهنگي وزيرکار :
قانون كار با رويكرد احياي نظام استاد-شاگردي بازنگري خواهد‌شد

احياي نظام استاد – شاگردي در محيط کسب و کار از موضوعات گنجانده شده درپيش نويس اصلاحية قانون کار است كه متاسفانه با ورود الگوهاي آموزش غربي اين مهم کمرنگ شده است.
ایلنا: معاون وزير کار و امور اجتماعي گفت : احياي نظام استاد – شاگردي در محيط کسب و کار از موضوعات گنجانده شده درپيش نويس اصلاحية قانون کار است.
به گزارش گروه كارگري ايلنا، مجتبي زارعي ، معاون اجتماعي وفرهنگي وزيرکار درهمايش سراسري مديران اجتماعي اين وزارتخانه گفت: نظام آموزشي استاد- شاگردي در کشورمان که از اوايل سده هفتم هجري محقق شد اقدامي فرهنگي – آموزشي است که مي تواند از ويژگي هاي منعطف الگوي ايراني – اسلامي کار باشد زيرا در اين مدل تلاش استادکاران در تعليم شاگردان و کوشش شاگردان در يادگيري و سرمشق قراردادن فنون، سلوک اخلاقي و زندگي استادکاران ، به تدريج به تکامل اين نظام آموزشي در فرايندي طبيعي منجر گرديد.
زارعي درتشريح اين مدل اظهار داشت : در اين نظام پوياي سنتي ، موروثي بودن شغل پدران و بزرگان ، نقشي در خور توجه داشته به طوري که شمار زيادي از صنعتکاران، هنرخود را از بزرگان سببي ونسبي فرا گرفته و آن را به علاقمندان و فرزندان خود منتقل کرده و جنبه توارثي شغل را به وجه موروثي آن پيوند زده اند، اين نوع سنت ، چند امتياز منحصر به خود داشته و موجب پايايي حرفه ها ومستمر بودن اشتغال در فرهنگ عمومي جامعه و رفع معضلة بيکاري مي شده است ، ولي به سبب فقدان دامنه آموزش روز آمد در اين نظام پوياي سنتي ، از گسترش و توسعه مشاغل يادشده در سطح جامعه و بين گروه هاي مختلف مردم جلوگيري شده و به تبع آن ورود نگرش ها و آموزه هاي گوناگون را در اين مشاغل به تعويق مي انداخته است؛ گرچه بايد پذيرفت که تحول در نظام اجتماعي – سياسي و حتي اقتصادي و تفسير ها وضوابط حقوقي نيز بر چنين مکانيسمي بي تاثير نبوده است.
معاون وزيرکار با ذکر اين نکته که مقام معظم رهبري نيز بر آثار وبرکات فراوان شاگرد پروري در محيط دانشگاهها ودر روند نهضت توليد علم ، تأکيدات زيادي داشته اند؛ گفت: با سوابق تاريخي حوزة کسب و کار فرهنگ ايراني – اسلامي و نظام آموزشي استاد - شاگردي (Apprenticeship) ، شاگرد پس از گذاراندن دوره اي خاص از مرحله مبتدي به مرحله شاگردي ارتقأ پيدا مي کرد. شاگرد در اين مرحله زماني را سپري مي نمود و به تدريج بر اسلوب کار استاد آشنا مي شدکه با اين وصف استحکام روش استاد، معمولاً نخستين جلوهايش را در آثار شاگردانش نشان مي داده است.
زارعي افزود شاگردان درفضاي کسب و کار ايراني – اسلامي خود را با هدف هاي استاد و حتي خصلت هاي نيکو وسجاياي فردي او همسو مي کردند ، قالب و اسلوب کار را ياد مي گرفتند و پس از سير يک دوره حق سرمشق قرار دادن آثار استاد را پيدا و در تمامي مراحل کمک يار او محسوب مي شد. شاگرد براي اينکه بتواند به مرحله استادي ارتقاء يابد بايد اين ضابطه و معيارها را رعايت مي نمود. ضابطه و معيارهايي که محيط کسب وکار را علاوه بر کسب درآمد و تحصيل مال حلال با نوعي فتوت وآزادگي ممزوج مي کرد ، اين آموزش ها در شاگردان به تدريج اشتياقي پديد مي آورد که انگيزه مادي را در آنها تضعيف مي کرد. هنگامي که شاگرد به مرحله اي از مهارت مي رسيد از استاد خود اجازه نامه دريافت مي کرد و در اين صورت مي توانست مستقلانه به کار بپردازد. شاگرد در اين مرحله هم به سبب اعتبار ونفوذ استاد ، مقيد به رعايت اصول قدما بود. ضمن اينکه امکان داشت يک شاگرد از محضر چند استاد بهره بگيرد و اجازه نامه او را چندين استاد رقم بزنند.
معاون اجتماعي وفرهنگي وزيرکار ضمن نقد برخي از آموزه هاي ترجمه اي و مصرف گرايانه درجهت دهي نظام آموزشي وتأکيد بر ضرورت تهيه و تدوين الگوي کارايراني اسلامي گفت :شواهد حاکي از آن است که رابطه استاد – شاگردي در نظام آموزش سنتي از جايگاه ارزشمندي برخوردار بوده وبراساس مؤلفه هاي فرهنگ ملّي نضج پيدا مي کرد وبر بستري از مزيت هاي نسبي مناطق گوناگون کشور تکامل مي يافت امّا متاسفانه با ورود الگوهاي آموزش غربي اين مهم کمرنگ شده است ، زيرا هستة مرکزي آموزش هاي جديد مسبوق به نيازهاي تصنعي و بازارهاي مصرف شکل مي گيرد ، درصورتيکه آموزش هاي مهارتي کشور بايد بامزيت هاي بومي و نيازهاي ايران سازواري داشته باشد اين در حالي است که خود کشورهاي غربي آموزه هاي شرقي گفته شده را ارج نهاده اند و تلاش نموده اند در نظام آموزشي خود نهادينه کنند. وي افزود اکنون که کيفيت مداري يکي از نشانگان سياستگذاري توسعه آموزش در کشور محسوب مي شود، واکاوي تجارب پيشين ، الگوسازي ، فرهنگ سازي واحياي رابطه استاد – شاگردي و ترويج آن در حوزة کسب وکار از طريق نظام مهارتي و حرفه آموزي مي تواند امري ضروري و قابل ملاحظه به شمار آيد.زيرا احياي اين راهبرد والگوي بومي مي تواند آثار فراواني از حيث فرهنگي ، مهارتي براي جامعة ايراني جوياي کار برجاي گذارد . مدلي که ضمن آموزش، مهارت و اخلاق شاگردان را ارتقاء دهد ، بر شأن اجتماعي وفرهنگي کار وتلاش ونقش تربيتي آن براي انسان تأکيد نموده و شاگرد پروري و توجه مداوم استاد به و تذکر به موقع خطاهاي شاگرد را با تمثيل و استدلال، به جاي تهديد و تنبيه و ضوابط خشک حقوقي در محيط کارگاهها و فضاهاي کسب وکار نهادينه نمايد ، مسئوليت استاد در قبال آموزش شاگرد تا رساندن وي به سطح مهارت قابل قبول توسط استادان هر حرفه راتضمين نمايد ، سخاوت و گشاده دستي استاد براي رفع حوائج مادي و معنوي و علمي شاگردرا احياء نموده ، آموزش اخلاق در حين کار ومتحد بودن ذاتي کار واخلاق حرفه اي را ترويج کند . معاون وزير کار باذکراينکه قريب به 80 درصد شاغلين در صنايع دستي با شيوة استاد- شاگردي کار مي کنند اظهار اميد واري کرد، با احياي اين نظام آموزشي درمحيط کسب و کاردرکنار ديگر اشکال فعلي وحقوقي روابط کار و پيش بيني آن در اصلاحية قانون کار ، بيکاري تقليل يافته ودر کميت و کيفيت بازار کار ، انبساط به وجود خواهد آمد


منبع: بازاركار

 هيئت مديره انجمن
 اساسنامه
 بخشنامه ها
 آرشيو اخبار
 اعضاء انجمن
 نحوه عضويت در انجمن
 اخذ صلاحيت
 بازرسي
 شركتهاي داراي صلاحيت

پيوندها

 مزايده ها و مناقصات
 آناليز حقوق كارگران
 تماس با انجمن
 درباره سايت

 
 

كليه حقوق اين سايت متعلق به انجمن شركتهاي خدماتي و پشتيباني مرند و جلفا مي باشد.

Designed by A-R