به سايت انجمن صنفي كارفرمايان شركتهاي خدماتي، پشتيباني و فني مهندسي مرند و جلفا خوش آمديد

 صفحه اصلي

سايت انجمن صنفي كارفرمايان شركتهاي خدماتي، پشتيباني و فني مهندسي مرند و جلفا

سايتهاي مرتبط

 درباره انجمن

 مشروح خبر

تاريخچه انجمن  

    كد خبر :  00215                                                                                            تاريخ :  89/5/23

نظام استاد- شاگردي در هر كارگاهي قابل استفاده نيست

دربازار كار كنوني كشور نظام استاد شاگردي بايد متناسب با نوع بنگاه‌هاي اقتصادي احيا شود/نظام استاد- شاگردي در كارگاه‌هاي كوچك قابل پياده سازي است اما در كارگاه‌هاي بزرگ و متوسط استفاده از اين الگو مقدور نيست.

ایلنا: وزير كار و امور اجتماعي مي‌گويد: دربازار كار كنوني كشور نظام استاد- شاگردي بايد متناسب با نوع بنگاه‌هاي اقتصادي احيا شود.

عبدالرضا شيخ‌الاسلامي در گفتگو با خبرنگا رايلنا، گفت: به منظور ارتقا بهره‌وري و نيز انتقال تجربه، روابط كار بايد بسته به نوع فعاليت بنگاه‌هاي توليدي تغيير و تحول پيدا كنند.

وي افزود: نظام استاد- شاگردي يكي از قابليت‌هايي است كه مي‌توان با احياي آن در روابط كار حاكم بر محيط‌هاي كار كوچك تحول ايجاد كرد.

به گفته شيخ‌الاسلامي در نظام استاد شاگردي كه سال‌هاي گذشته مورد بي‌توجهي قرار گرفته است اين امكان وجود دارد مهارت و تجربه عملي از صاحبان كارگاه و كارگران استاد و پيشكسوت به كارگران تازه كار و كم تجربه منتقل شود.

وي بابيان داشتن مهارت عملي و تجربي از لازمه‌هاي حضور در بازار كار امروز است؛ يادآور شد: در حال حاضر بسياري از بيكاران تنها به صرف گذراندن دروس دانشگاهي شغل مورد نظر خود را جستجو مي‌كنند.

وزير كار با بيان اينكه در بازار رقابتي كنوني نداشتن تجربه م مهارت عملي شانس يافتن شغل را پايين مي‌آورد؛ در صورت احياي نظام استاد- شاگردي امكان انتقال تجربه و مهارت شغلي به جويندگان كار فراهم مي‌شود.

در روزهاي گذشته مسوولان وزارت كار از منفعل ماندن نظام استاد- شاگردي به عنوان يكي از ايرادهاي موجود در قانون كنوني كار ياد كرده و از احياي اين نظام در لايحه مربوط به اصلاح قانون كار خبر داده‌اند.

با اين حال وي گفت: كه نظام استاد- شاگردي در همه محيط‌هاي كاري قابل پياده سازي نيست.

به گفته شيخ‌الاسلامي همانقدر كه نظام استاد شاگردي در كارگاه‌هاي كوچك قابل پياده سازي است در محيط‌ كارگاه‌هاي بزرگ و متوسط استفاده از اين الگو به دليل برخي محدوديت‌ها مقدور نيست.

وي گفت: در نظر داريم به منظور كمك به ارتقاي مهارت و تجربه عملي كارگران از الگوي استاد- شاگردي تنها در محيط‌هايي كه امكان پياده سازي آن وجود دارد استفاده كنيم.

شيخ‌الاسلامي بابيان اينكه در گذشته در نظام استاد شاگردي، كارگران بي تجربه و غير ماهر به مرور به استادكار حرفه‌اي ‌و صاحب‌كار تبديل مي‌شدند؛ گفت: گرچه در شرايط كنوني به دليل سياست‌گذاري‌هاي مرتبط با اشتغال، راه اندازي كسب وكار به ويژه راه اندازي بنگاه هاي كوچك به آساني امكان پذير نيست اما اگر مجموعه حاكميت بتواند در جهت ايجاد اشتغال پايدار سياست گذاري كند با احياي نظام استاد- شاگردي مي‌توانيم شاهد رشد كمي‌وكيفي بنگاه‌هاي كوچك باشيم.

 

منبع: ايلنا

 هيئت مديره انجمن
 اساسنامه
 بخشنامه ها
 آرشيو اخبار
 اعضاء انجمن
 نحوه عضويت در انجمن
 اخذ صلاحيت
 بازرسي
 شركتهاي داراي صلاحيت

پيوندها

 مزايده ها و مناقصات
 آناليز حقوق كارگران
 تماس با انجمن
 درباره سايت

 
 

كليه حقوق اين سايت متعلق به انجمن شركتهاي خدماتي و پشتيباني مرند و جلفا مي باشد.

Designed by A-R