به سايت انجمن صنفي كارفرمايان شركتهاي خدماتي، پشتيباني و فني مهندسي مرند و جلفا خوش آمديد

 صفحه اصلي

سايت انجمن صنفي كارفرمايان شركتهاي خدماتي، پشتيباني و فني مهندسي مرند و جلفا

سايتهاي مرتبط

 درباره انجمن

 مشروح خبر

تاريخچه انجمن  

    كد خبر :  00251                                                                                            تاريخ :  89/6/31

ارسال نظرات كانون به وزارت كار در خصوص اجرايي شدن مصوبات قانوني وتصويب آيين نامه وقوانين جديد بر اي ارتقاي جايگاه بخش خدمات

به گزارش روابط عمومي كانون ، پيرو جلسه مشترك اعضاي هيئت مديره كانون با جناب آقاي مهندس نظري جلالي معاونت وزير كار ومديران كل حوزه روابط كار در تاريخ 8/6/1389نقطه نظرات كانون در خصوص اصلاح برخي از قوانين وهم چنين اجرايي شدن مصوبات قبلي براي ارتقاي جايگاه بخش خدمات وبه وي‍ژه شركت هاي خدماتي ، پشتيباني وفني مهندسي طي نامه اي به وزارت كار منعكس گرديد.

اهم موضوعات مندج در نامه به شرح ذيل مي باشد:

ضمن قدرداني و سپاس از مقرر نمودن وقتي براي تشکيل جلسه ي مشترک اعضاي هيئت مديره ي اين کانون با حضرتعالي و مديران محترم کل حوزه ي روابط کار در تاريخ 8/6/89 ، نظر به مباحث صورت گرفته ذيلا گزارشي از روند اقدامات انجام گرفته و تأثيرات مباحث اخير رياست محترم جمهوري و وزير محترم کار و برخي مسئولين دولتي در بخش خدمات را جهت اطلاع و بهره برداري لازم به حضورتان تقديم مي دارد .

پس از گزارش گردش کار و اقدامات صورت گرفته و هم چنين تأثيرات صحبت ها و برخي دستورالعمل هاي ابلاغي اخير ، پيشنهادهاي اجرايي براي استفاده از ظرفيت قوانين و تصويب نامه هاي موجود تقديم مي گردد .

اميد است مفيد فايده واقع گردد .

بررسي سابقه :

از ارديبهشت ماه سال جاري پس از بيانات رياست محترم جمهوري در مراسم هفته ي کارگر و هم چنين اظهار نظرات وزير محترم کار در همان مراسم و مراسم هاي ديگر که در رسانه هاي ديداري ، شنيداري و نوشتاري که به کرات شاهد و ناظر بوديم ، برداشت هاي متفاوتي از نظرات اين مسئولين محترم نظام صورت گرفت .

عليرغم صراحت نظر ايشان مبني بر غير قانوني بودن عقد قرارداد تأمين نيروي انساني و شرکت هاي به اصطلاح واسطه اي نيروي انساني ، در عمل شاهد بوديم در بسياري از استانها ، کارفرمايان طرف قرارداد به استناد همين صحبت ها کليه ي قراردادها با موضوع خدماتي و پشتيباني را يکطرفه لغو نمودند !

که مغايرت صريح با تصويب نامه هاي متعدد سال 81 ،84 ،87 و 88 و هم چنين 89 دولت و قوانين مصرحه موجود مانند اصل 44 قانون اساسي و قانون خدمات کشوري دارد .

برون سپاري و خصوصي سازي در قسمت هاي مختلف اقتصاد کشور به گواه و تجربه ي سالهاي گذشته در راستاي سياست هاي اصل 44 قانون اساسي ابتدا با واگذاري امورخدماتي و پشتيباني ادارات و دستگاههاي اجرايي به بخش خصوصي صورت گرفت .

چابک سازي دولت و روان سازي امور در اين واگذاري ها و تجربه مثبت آن موجب تسريع در ساير واگذاري ها و تدوين سياست هاي اصل 44 قانون اساسي و چشم انداز 20 ساله ي نظام گرديد .

بررسي قوانين و تصويب نامه ها :

به نظر مي رسد يکي از معضلاتي که باز مشاهده مي شود آسيب شناسي درستي صورت نگرفته است عدم اجراي صريح قوانين و تصويب نامه هاي موجود مي باشد . علاوه بر وجود قوانين ، تصويب نامه و دستورالعمل هاي مکرر در جهت تشکيل شرکت هايي با موضوع فعاليت خدماتي پشتيباني در طي سه دهه ي اخير به ويژه از دهه ي هفتاد به بعد از سال 81 ساماندهي شرکت ها با توجه به گستردگي روز افزون آنها و ظرفيت و تقاضاي بازار ، با تصويب نامه ي هيئت وزيران به شماره 38326 مورخ 9/5/81 جدي تر گرفته شده و دستورالعمل تعيين صلاحيت و رتبه بندي شرکت ها و تفکيک و طبقه بندي فعاليت شرکت در هشت کد فعاليت ملاک نظر قرار گرفت .

نکته مهم اين که نه تنها در مصوبه ي سال 81 بلکه در سوابق تصويب نامه هاي متعدد قبلي نيز تصريح گرديده هر گونه عقد قرارداد به منظور تأمين نيروي انساني با شرکت هاي ارائه دهنده ي امور خدماتي و پشتيباني ممنوع است و کليه ي کارها بايستي در قالب قراردادهاي حجمي و استانداردهاي مشخص به بخش خصوصي واگذار گردد .

به عبارتي چه مصوبه 15/12/84 هيئت محترم وزيران و چه دستورالعمل و ابلاغ هاي بعدي آن از طريق رياست جمهوري و يا وزارت محترم کار موضوع جديدي نيست بلکه تصريح و تأکيد موکد و مصرح از همان ابتدا مبني بر برون سپاري و سبک سازي دولت بوده و نامي از عقد قرارداد به منظور تأمين نيروي انساني نبوده است که بخواهيم در سال 1389 آن را نفي کنيم .

چرا در اين نقطه قرارداريم و پيشنهادات اصلاحي :

پاسخ به اين سوال البته بسيار روشن است و پرداختن به آن مي تواند رافع بسياري از نقدها و مشکلات موجود باشد .

1- نقش بخش خدمات در اقتصاد کشور :

اولا بايستي به نقش بخش خدمات در اقتصاد کشور معترف باشيم . جايگاه قريب 50 درصدي اشتغال کشور در حالي که کمترين توجه و مساعدتي به اين بخش شده است ، گواه اهميت غير قابل انکار آن است . در اين جايگاه رفيع بخش خدمات که قريب 50 درصد اشتغال کشور را داراست ، شرکت هاي خدماتي ، پشتيباني و فني مهندسي سراسر کشور نقش بارزي دارند .

فعاليت بيش از 20 هزار شرکت و تحت پوشش قراردادن بيش از 3 ميليون نفر نيروي انساني زير نظر اين شرکت ها واقعيتي است که با گذشت بيش از صد سال از سابقه ي تأسيس اولين شرکت خدماتي در ايران کمتر بدان پرداخته شده است .

2- تفاسير مختلف از قانون مناقصات :

نقص قانون مناقصات و تفاسير و تعابير مختلف از آن يکي از آسيب هاي عمده فعلي مي باشد . به نظر مي رسد در قانون فعلي مناقصات ، جايگاه فعاليت هاي خدماتي پشتيباني به صراحت پيش بيني نشده است . حداقل مبناي قبولي در مناقصات معيار مشترکي نيست . سقف زماني يکساله براي مناقصه در بخش خدمات که عمده سرمايه ي آن سرمايه ي انساني و فيزيکي است يکي ديگر از آسيب ها و مشکلات است . چرا که برداشتن اين سقف يکساله و تبديل آن به قراردادهاي سه يا 5 ساله يکي از راهکارهاي ثبات مديريتي شرکت ها و هم چنين تعلق خاطر و ثبات کاري کارکنان مي باشد.

3- به روز رساني استانداردهاي حجمي :

عليرغم تصريح در تصويب نامه ي سال 81 و تصويب نامه سال 84 تاکنون استانداردهاي قراردادهاي حجمي به روز رساني نشده است . بلکه صرفا در سال 84 و طي بخشنامه اي در سال 85 تغييرات داشته است و با گذشت بيش از 5 سال از مصوبه 15/12/84 تاکنون بازنگري و اصلاحي براي استانداردهاي حجمي براي ملاک عمل بودن در مناقصات و قراردادها انجام نگرفته است . که براي رفع آن پيشنهاد مي گردد با قيد فوريت همه ساله لغايت بهمن ماه استانداردها و نرخ هاي حجمي سال ، بازنگري و با نشست مشترک وزارت کار ، کانون و معاونت راهبردي و برنامه ريزي رياست جمهوري رسما ابلاغ گردد.

4- استفاده از قراردادهاي متحدالشکل :

قراردادهاي متحدالشکل تهيه شده در سال 84 متأسفانه اکثرا به بايگاني سپرده شده يا به عنوان ضميمه و متمم قرارداد در نظر گرفته مي شود و بسياري از قراردادها و مفاد آن توسط هر دستگاه سليقه اي تنظيم ميگردد و همين امر موجب مشکلات و برداشت هاي متفاوت مي گردد.

لذا بدين منظور نيز پيشنهاد مي گردد قراردادهاي تيپ تهيه شده پس از بازنگري نهايي براي کليه ي دستگاههاي اجرايي مبنا و لازم الاجرا گردد و با دستگاههاي تخطي کننده برخورد قانوني صورت گيرد .

با اجرايي شدن اين مهم بسياري از مشکلات قراردادهايي که منشأ مشکلات حين پيمان يا خاتمه ي پيمان مي باشد حل شده و موجب نظام مند شدن واگذاري ها و قراردادها خواهد شد .

5- اصلاح متن مناقصات و فراخوان ها و قراردادها :

متن مناقصات و قرارداد ها که از ناحيه ي کارفرما مي باشد نيز از ديگر معضلاتي است که بسياري به جاي زير سوال بردن دستگاههاي مناقصه گذار ، فعالان بي ادعاي بخش خدمات را مورد نقد قرار مي دهند . لذا بدين منظور پيشنهاد اصلاح مفاد متن فراخوان ها و مناقصات بر اساس تصويب نامه ها و دستورالعمل اجرايي رتبه بندي و تعيين صلاحيت شرکت ها را دارد.

6- اصلاح قانون ثبت شرکت ها :

در راستاي ساماندهي و نظارت بر ثبت شرکت ها نيز طرح نظارت و ساماندهي ثبت شرکت ها کتبا تهيه و تقديم گرديده است که در صورت تأييد و نهايي شدن آن از طريق اداره ثبت شرکت ها و ابلاغ براي اجرايي شدن آن در سراسر کشور تحول بسيار اساسي در ساماندهي و نظارت بر ثبت شرکت ها به وجود خواهد آمد .

احراز صلاحيت اوليه ي فردي ، صلاحيت هاي اوليه ي مالي و صلاحيت اوليه ي تحصيلي و آموزشي از شروط سه گانه ي پيشنهادي در طرح ساماندهي ثبت شرکت ها مي باشد .

7- جلوگيري از تصويب نامه هاي جديد و تأکيد بر اجرايي شدن مصوبات قبلي :

يکي ديگر از موانع ، ابلاغ دستورالعمل هاي متعدد و يا تصويب نامه هاي جديد به جاي تأکيد بر اجرايي شدن دستورالعمل ها و تصويب نامه هاي قبلي است . در روند بررسي تصويب هاي اخير نيز همين موضوع به عينه مشاهده مي گردد . لذا پيشنهاد مي گردد با توجه به اين که دغدغه هاي دولت محترم و هم چنين نمايندگان محترم مجلس در همان قوانين و تصويب نامه هاي قبلي لحاظ گرديده است بر اجرايي شدن صحيح و تمام آن تأکيد بيشتري صورت مي گيرد .

8 – استفاده ي بيشتر از ظرفيت هاي بخش خصوصي در تصميم گيري ها و اجرا:

به تعبيردرستي يکي از آسيب هاي اصلي عدم موفقيت خيل عظيمي از مصوبات و دستورالعمل ها، عدم مشارکت طلبيدن از بخش خصوصي در پروسه ي تصويب و اجرايي شدن آنها مي باشد . در نقطه نظرات اخير مطرح شده رياست محترم جمهوري و وزير محترم کار نيز مشاهده کرديم که خوشبختانه در اصل موضوع که صيانت از نيروي کار و حفظ حقوق ايشان مي باشد هيچ منافات و اختلاف نظري وجود ندارد و تشکل هاي صنفي بخش خدمات نيز به اتفاق موافق اين نقطه نظرات مي باشند وليکن ناديده گرفتن حقوق قانوني بخش خصوصي و تلقي همه فعالان بخش خدمات به عنوان واسطه و دلال درد مشترکي است که بارها مورد تأکيد قرار گرفته و انتظار دارد در اظهار نظر هاي آتي شاهد تکرار آن و تعميم به فعالان دلسوز و کار آفرين بخش خدمات نباشيم .

واگذاري کامل امور تعيين صلاحيت و رتبه بندي ، آموزش ، بازرسي نظارت و . . . به بخش خصوصي و کانون و انجمن هاي صنفي عضو در سراسر کشور از ديگر راهکارهاي تعامل و حمايت از بخش خصوص است .

اميد است شاهد تعامل و حمايت بيشتر دولت خدمتگذار از فعالان بخش خصوصي به ويژه بخش خدمات باشيم تا در سايه اين حمايت و تعامل ها بتوانيم گامهاي موثري براي رفع معضلات بيکاري جوانان برداريم .

همانطوري که خاطر عالي مستحضر مي باشد ايجاد اشتغال در بخش خدمات ارزانتر و بسيار سهل تر و سريعتر از ساير بخش ها به ويژه صنعت و کشاورزي است .

لذا تغيير نگاه اقتصادي حمايت بخش دولتي براي رونق بيشتر اين بخش مهم اقتصادي کشور مي تواند بسيار مثمر ثمر باشد .

توفيق روزافزون و مستدام شما را از خداوند متعال خواستاريم . باتشكر - هيئت مديره كانون
 

منبع: كانون سراسري

 هيئت مديره انجمن
 اساسنامه
 بخشنامه ها
 آرشيو اخبار
 اعضاء انجمن
 نحوه عضويت در انجمن
 اخذ صلاحيت
 بازرسي
 شركتهاي داراي صلاحيت

پيوندها

 مزايده ها و مناقصات
 آناليز حقوق كارگران
 تماس با انجمن
 درباره سايت

 
 

كليه حقوق اين سايت متعلق به انجمن شركتهاي خدماتي و پشتيباني مرند و جلفا مي باشد.

Designed by A-R