به سايت انجمن صنفي كارفرمايان شركتهاي خدماتي، پشتيباني و فني مهندسي مرند و جلفا خوش آمديد

 صفحه اصلي

سايت انجمن صنفي كارفرمايان شركتهاي خدماتي، پشتيباني و فني مهندسي مرند و جلفا

سايتهاي مرتبط

 درباره انجمن

 مشروح خبر

تاريخچه انجمن  

    كد خبر :  00279                                                                                            تاريخ :  89/8/7

رئيس جديد سازمان خصوصي سازي :بايد به بخش خصوصي اعتماد کرد

رئيس جديد سازمان خصوصي سازي که بعد از بازنشستگي کردزنگنه، از شهريور ماه مسئوليت اجراي خصوصي سازي در کشور را بر عهده گرفت و از بانک رفاه به مجموعه بازار سرمايه و سازمان خصوصي سازي قدم گذاشت، در گفت‌وگوي اختصاصي با ايسنا آخرين اقدامات و برنامه‌هاي خود را تشريح کرد.

پيمان نوري ـ رئيس سازمان خصوصي سازي ـ در گفت‌وگو با خبرنگار بورس خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در اين مصاحبه به دلايل عدم واگذاري مديريت در کنار مالکيت بنگاه‌ها اشاره کرد و گفت:اگر از طريق دستگاه هاي اجرايي بعضا موانعي ايجاد شده بود که منجر شد تا مالکيت جابه جا شود ولي مديريت به شکل هاي مختلف اتفاق نيافتاد،اين را بر اساس استدلال خودم به حساب دلسوزي و نگراني آن دستگاه مي گذارم. از اين بابت که در بعضي مواقع تصورمي شود اگر تصدي مديريتي بلافاصله اتفاق بيافتد، شايد در رسالت‌هاي سازماني آنها که در نظام اقتصادي کشور فعاليت مي کنند، خللي وارد شود.

وي افزود: اعتقاد دارم و اين اعتقاد را حتما در سازمان خصوصي سازي دنبال خواهم کرد که در چارچوب و پتانسيلي که قانون گذار در قانون ديده است، واگذاري چه از نظر مالکيت و چه از نظر مديريت بايد اتفاق بيافتد و قطعا اگر اين اتفاق به صورت مشترک روي دهد حتما منشا برکت بيشتري براي نظام اقتصادي کشور خواهد بود.

به گفته نوري،خوشبختانه با مذاکراتي که با چند دستگاه اجرايي صورت گرفته، اين دغدغه‌ها به حداقل ممکن رسيده است.



بايد به بخش خصوصي اعتماد کرد

رئيس جديد سازمان خصوصي سازي ادامه داد:من اعتقاد راسخ دارم که بايد به بخش خصوصي چه از جنبه مالکيت و چه از جنبه مديريت و اداره کردن مجموعه ها اعتماد داشته باشيم و نتيجه اين اعتماد برکت و ارزش آفريني براي اقتصاد بيشتر از گذشته خواهد بود لذا من با همين سياق موضوع را دنبال خواهم کرد.



ارسال فهرست 300 تايي شرکتها به سازمان بورس

وي در پاسخ به اين سوال که در مدت باقي مانده از سال سهام چه شرکتهايي واگذارمي شود،گفت:هفته گذشته يک فهرست300 تايي از شرکت هاي گروه يک و دو که بايد از طريق بازار اوراق بهادار در زمان باقي مانده از سال آماده واگذاري شود، به سازمان بورس ارسال شد و از رئيس سازمان بورس(صالح آبادي) درخواست شد که با توجه به شناخت وي به تحولات بازار،اولويت‌هاي نياز بازار را اعلام کند.

وي اضافه کرد: به هر ترتيب فرايند واگذاري به مرور براي شرکت‌ها انجام مي شود، ولي اگر بازار به ما اعلام کند که چه نيازي دارد، اولويت هاي واگذاري را به شکلي انجام مي دهيم که شاخص‌هاي بورس روزبه روز ترقي داشته باشد و بتواند نياز بازار را پاسخ دهد.



سرعت، صحت و دقت بايد به صورت همزمان اتفاق بيافتد

رئيس سازمان خصوصي سازي در ادامه در مورد علت کند شدن روند واگذاري شرکتها گفت: در واگذاري ها بايد سرعت، صحت و دقت به صورت همزمان اتفاق بيافتد؛ زيرا مي شود سرعت واگذاري‌ها را چند برابر کرد و سپس در بحث نظارت و آسيب شناسي نشست و ديد که کدام يک از آنها به مشکل بر مي خورند، بنابراين سرعت، دقت و صحت بايد همزمان اتفاق بيافتد.

نوري با بيان اينکه سرعت واگذاري‌ها کاهش نيافته است،افزود:البته يک نيم نگاه ما به بازار است يعني بازار و طرف تقاضا بايد آمادگي پذيرش اين سهم را داشته باشد و طبيعتا وقتي نيم نگاهي به بازار داشته باشيم، تنظيم سرعت واگذاري‌ها با بازار اتفاق خواهد افتاد.لذا با تنظيم بازار عرضه اتفاق خواهد افتاد.

وي اضافه کرد: بخش عمده اي از واگذاري‌ها از طريق فعاليت هاي بورسي پيش مي رود و نزديک به 70 درصد واگذاري ها از طريق بورس بوده است، که اين روند را حتما ادامه خواهيم داد زيرا قانون گذار نيز اين پتانسيل را ديده است و مشکلات و نگراني‌ها به حداقل ممکن خواهد رسيد.



روش‌هاي قيمت گذاري به زودي اعلام مي شود

نوري در پاسخ به اين سوال که به دليل مشکلات عرضه اوليه به خصوص در شرکت بيمه دانا، آيا گزارش قيمت گذاري شرکتها از اين پس منتشر مي شود يا نه؟گفت: بر اساس کار کارشناسي، متودولوژي و روش قيمت گذاري به زودي اعلام مي شود اما اينکه بخواهيم مابه ازاي هر کدام را اعلام کنيم، به دليل اقدامات کارشناسي حتما چنين اتفاقي فعلا نخواهد افتاد؛ولي روش هاي قيمت گذاري را اعلام مي کنيم و حتي در بوته نقد مي گذاريم.

وي خاطر نشان کرد:زماني که سهمي را در بورس مي بريم و واگذاري آن را مي پذيريم و کشف قيمت اتفاق مي افتد، اين کشف قيمت پايه کار است و بعد نظام عرضه و تقاضا در بازار فعال مي شود و ديگر به سازمان خصوصي سازي هيچ ربطي ندارد؛ بنابراين ممکن است سهمي به اشتباه(که من اعتقاد ندارم)100 ريال قيمت بخورد و اين مکانيزم عرضه و تقاضا است که آن را به قيمت واقعي رسانده است.



کشف قيمت بيمه دانا به سازمان خصوصي سازي هيچ ربطي ندارد

وي اضافه کرد: براي مثال کشف قيمت بيمه دانا به سازمان خصوصي سازي هيچ ربطي ندارد، زيرا کشف قيمت شده و بعد عمليات و فعل و انفعالات بازار و حاصل فعاليت کارگزاران بازار و کساني که داد و ستد مي کردند، قيمت 2600 تومان شده است که اگر سازمان خصوصي سازي ورود پيدا نمي کرد شايد اين رقم، تغيير بيشتري هم داشت.

مديرعامل سابق بانک رفاه با اشاره به اينکه البته اين موضوع به دوران عملکرد من بر نمي گردد، اظهار کرد: پس ما تا به امروز طوري در سازمان خصوصي سازي تصميم گرفتيم که حتما بتوانيم در هرجا که بشود از آن دفاع کنيم.

وي با بيان اينکه ما به دنبال پيدا کردن مقصر نيستيم، در مورد ميزان اندک واگذاري سهام بيمه دانا و عطش بازار به اين سهم،گفت:بعد از اينکه 5 درصد سهام بيمه دانا به تصميم هيات واگذاري وارد بورس شد، ديگر مکانيزم هاي بعدي در اختيار خود بازار قرار مي گيرد؛ با اين حال در اولين اقدام به رئيس سازمان بورس اعلام کردم که اولويت ها و نياز بازار را اعلام کند و بگويد بازار چه سهمي و با چه حجمي را مي طلبد.

معاون وزير اقتصاد با اشاره به اينکه حجم کار درشت است و شرکتهاي عظيم با پيچيدگي هاي مختلف بايد ارزيابي و کارشناسي شود،عنوان کرد:زماني که سازمان بورس اعلام مي کند که در حال حاضر شرايط بورس به سمت چه گروه‌هايي متمايل است، تمام همت خود را در آن گروه بيشتر مي کنيم تا نياز بازار پاسخ داده شود. در آن صورت ديگر کسي نمي گويد اگر بيشتر واگذار مي کرديد بهتر بود.

نوري با تاکيد به اينکه ما مرد قانون هستيم و مطابق قانون عمل مي کنيم، تصريح کرد:70 هزار ميليارد تومان طي 4-5 سال واگذار شده است که عدد نجومي و درشتي است، در اين حجم کار ممکن است 2 واگذاري هم جاي بحث داشته باشد که اشکال ندارد زيرا قانون گذار مجراي مختلفي را ديده است و اگر تخلفي رخ دهد بايد مسئول آن پاسخ دهد و اگر ابهامي باشد بايد شفاف شود.



عملکرد واگذاري‌ها قابل دفاع است

وي ادامه داد: تمام رسانه هاي ديجيتال و مکتوب را نگاه کنيم و ببينيم که چقدر گفته شده است که 95 درصد واگذاري ها با اين حجم عالي بوده و 5 درصد اشکال داشته است زيرا در حجم 70 هزار ميليارد تومان واگذاري اگر2 يا 3 شرکت هم جاي بحث داشته باشد به نظر من جاي دفاع خوب را دارد گرچه اين موضوع به عملکرد من بر نمي گردد.



امضاي دو تفاهمنامه با وزارت نفت

رئيس سازمان خصوصي سازي در ادامه واگذاري شرکت‌هاي پالايشگاهي و گازي را مورد توجه قرار داد و از امضاي دو تفاهمنامه با وزارت نفت خبر داد و گفت: در هفته گذشته دو تفاهمنامه با وزارت نفت صورت گرفت که يک تفاهمنامه به پالايشگاه‌ها مربوط بود و در حال حاضر منتظر ابلاغ مصوبه هيات وزيران هستيم.

وي توضيح داد: در آنجا تصميم گرفته شد که از مجموع پالايشگاه هاي قابل واگذاري،20 درصد حجم بازار مطابق قانون براي مجموع وزارت نفت بماند؛ به اين ترتيب نگراني وزارت نفت را در مورد تصدي گري کاهش داديم و به محض اينکه مصوبه دولت در اين زمينه ابلاغ شود، پالايشگاه‌ها وارد بورس شده و غير از پالايشگاه‌هاي آبادان و بندر عباس ساير پالايشگاه ها به مرور عرضه مي شود.

نوري ياد آور شد:علاوه بر اين با مجموعه گاز نيز هفته گذشته جلساتي برگزار و تفاهمنامه ارائه شد تا مورد بررسي قرار گيرد که اگر اين تفاهمنامه اتفاق بيافتد بلافاصله امر واگذاري صورت مي گيرد.



نمي توانم راجع به قطعي شدن ايران خودرو نظري بدهم

رئيس سازمان خصوصي سازي در مورد وضعيت معامله ايران خودرو گفت: پرونده معامله ايران خودرو فعلا باز است و فرآيند قانوني آن در حال طي شدن است ولي نمي توانم راجع به قطعي شدن آن نظري بدهم.

وي با بيان اينکه جايي که خريداران شکايت کنند در مورد آن پرونده تصميم گيري مي‌شود، در مورد پرونده فولاد خوزستان گفت: پرونده فولاد خوزستان هم باز است.



منعي براي حضور شبه دولتي ها وجود ندارد

معاون وزير اقتصاد در ادامه به حضور شبه دولتي ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مجموع قوانين منعي براي حضور اين مجموعه ها ندارد علاوه بر اين در بسياري از کشورهاي دنيا بخش قابل توجهي از بازار را شرکتهاي سرمايه گذاري و زير مجموعه‌هاي آن ورود مي کنند زيرا اين شرکتها يکي از فعالان اقتصادي کشور هستند.

وي افزود: اما بايد بنشينيم و نقطه نظرات کارشناسي را بشنويم و کساني که مسئوليت قانون گذاري را بر عهده دارند به اجماع برسند و به ما ابلاغ کنند، در اين صورت هر تصميمي گرفته شود ما مجري قانون هستيم ولي از نظر من در حال حاضر منعي براي حضور اين شرکتها وجود ندارد و اگر در مرحله نهايي کردن و قانون برنامه 5 ساله از ما نظر خواهي شود نظر خود را در اين خصوص ارائه مي دهيم.



تحقق بودجه سازمان امري محال است

نوري در ادامه در مورد تحقق بودجه7500 ميليارد توماني سازمان خصوصي سازي گفت:رقم بودجه رقمي است درشت و ما تمام تلاشمان را به صورت شبانه روزي مي کنيم و فعاليت ها را پيش مي بريم اما در اين ميان بايد به چند نکته توجه داشت.

وي اضافه کرد:اول اينکه بايد به تقاضا در بازار توجه کرد، زيرا اگر به فرض محال که رقم بودجه به دليل بزرگي محقق شود و به فرض، ظرف مدت کوتاهي 285 هزار ميليارد تومان براي عرضه آماده شود، آيا فکر مي کنيد بازار ما آمادگي پذيرش اين حجم را دارد؟حتما اينطور نيست.

رئيس سازمان خصوصي سازي ياد آور شد:از ابتداي سال تا شهريور صرفا 15 هزار ميليارد تومان فروش نقدي اتفاق افتاده است يعني 285 هزار ميليارد تومان باقي مانده است، لذا وقتي در 6 ماه از سال 15 هزار ميليارد تومان اتفاق مي افتد طبيعتا نبايد انتظار داشت که اين رقم محقق شود اما تمهيداتي ديده شده است که فکر مي کنيم بتوانيم ارقامي را که بعدا با منطق از آنها دفاع کنيم و محکوم نشويم، به آنها دسترسي پيدا کنيم.

وي معتقد است: مجلس منصفانه نگاه مي کند، زيرا زماني که اين موارد را در کميسيون ويژه اصل 44 مطرح کردم آنها اين استدلال را پذيرفتند، لذا اميدوارم با تعاملي که در حال انجام است براي سال‌هاي بعد از اين نظر کمتر مشکل داشته باشيم.



چرا دو معاون سازمان خصوصي سازي از اطلاع رساني منع شدند؟

رئيس جديد سازمان خصوصي سازي در مورد منع شدن دو معاون اين سازمان از اطلاع رساني گفت: ما به انضباط اطلاع رساني اعتقاد داريم و هيچ محدوديتي براي اطلاع رساني وجود ندارد، زيرا اعتقاد داريم که يکي از وظايف ما اطلاع رساني درست، به زبان ساده و منصفانه به مردم است.

نوري تصريح کرد: بخش قابل توجهي از وقت سازمان خصوصي سازي را تا آنجايي که مي توانيم براي اطلاع رساني خواهيم گذاشت اما بايد پذيرفت که همان قدر که تعدد مجاري مي تواند به اطلاع رساني کمک کند،اين تعدد مي تواند به عدم انصاف خبري و تشتت خبري نيز منجر شود.



در مورد تغييرات مديريتي نمي توانم نظري بدهم

وي در مورد تغييرات مديريتي و معاونان سازمان خصوصي سازي(عقدايي و غلامي) گفت: اين سوال را نمي توانم جواب بدهم چون قضاوت زود است.

مديرعامل سابق بانک رفاه يادآور شد:من در مجموعه بانک رفاه که وارد شدم تنها و تنها دو نفر را از بيرون وارد کردم و با همان همکاران سابق موفقيت هاي زيادي را براي اين بانک به ارمغان آوردم.


منبع: خبرگزاري ايسنا

 هيئت مديره انجمن
 اساسنامه
 بخشنامه ها
 آرشيو اخبار
 اعضاء انجمن
 نحوه عضويت در انجمن
 اخذ صلاحيت
 بازرسي
 شركتهاي داراي صلاحيت

پيوندها

 مزايده ها و مناقصات
 آناليز حقوق كارگران
 تماس با انجمن
 درباره سايت

 
 

كليه حقوق اين سايت متعلق به انجمن شركتهاي خدماتي و پشتيباني مرند و جلفا مي باشد.

Designed by A-R