به سايت انجمن صنفي كارفرمايان شركتهاي خدماتي، پشتيباني و فني مهندسي مرند و جلفا خوش آمديد

Keywords: برچسب ها : مرند و جلفا، مرند، جلفا، انجمن مرند و جلفا، انجمن شركتهاي خدماتي، درباره انجمن، شركتهاي پشتيباني ، ... مرند و جلفا، مرند، جلفا، انجمن مرند و جلفا، انجمن شركتهاي خدماتي، درباره انجمن، شركتهاي پشتيباني ،

 صفحه اصلي

سايت انجمن صنفي كارفرمايان شركتهاي خدماتي، پشتيباني و فني مهندسي مرند و جلفا

سايتهاي مرتبط

 درباره انجمن

 مشروح خبر

تاريخچه انجمن  

    كد خبر :  00358                                                                                            تاريخ :  89/11/26

دادخواست‌هاي واصله در هيات‌هاي تشخيص 9.5درصدكاهش يافت

تهران - معاون روابط كار وزارت كار و امور اجتماعي گفت: بررسي‌ها نشان مي‌دهد از تعداد دادخواست‌هاي واصله در هيات‌هاي تشخيص به ميزان 9.5 درصد در سال اول فعاليت وزارت كار و امور اجتماعي در دولت دهم، عليرغم افزايش پنج درصدي تعداد كارگران،كاسته شده است.

'ابراهيم نظري جلالي' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا افزود: روابط كار از وظايف مهم و عمده وزارت كار در حوزه كار و اشتغال است. تحول در رابطه كار به طور مشخص از تغيير در ماهيت روابط كار در جهان امروز، ناشي شده است.
وي اظهار داشت: در حالي كه ديدگاه تعارضي نسبت به رابطه كار بر اساس اعتقاد به ناممكن بودن مصالحه بين منافع كارگر و كارفرما شكل گرفته بود فلسفه سه جانبه گرايي اين نظر را مطرح مي كند كه گرچه تفاوت بين منافع كارگر و كارفرما در مقاطعي قابل درك است اما در زمينه هاي متعددي هم كشف وجوه اشتراك، امكان پذير است.
به گفته نظري جلالي، مجموعه دولت، كارگر و كارفرما در موارد بسياري داراي منافع مشترك هستند و دستيابي به آن گونه رابطه كار كه متضمن منافع طرفين رابطه كار و نيز كل جامعه باشد، امري ناممكن نيست .
وي تاكيد كرد: حضور دولت در تنظيم روابط كار اين امكان را مي دهد تا در صورت ضرورت، زمينه هاي تدوين و يا تغيير قوانين و مقررات مربوط كار مهيا شود.
به گفته معاون روابط كار، بر اساس مفاد مندرج در قانون كار، مهمترين وظيفه وزارت كار ،ساماندهي، تنظيم و نظارت بر روابط كار است.
وي ادامه داد: تلاش براي صيانت از نيروي كار ، جلوگيري از تعطيلي واحدها از طريق پيگيري براي رفع مشكلات آن ها ، كاهش اختلافات كارگري و كارفرمايي از طريق تشكيل و ارتقاي فعاليت شوراهاي سازش ، تقويت تشكل هاي مدني و استفاده از اصل سه جانبه گرايي از جمله سياست هاي اصلي براي بهبود روابط كار به شمار مي روند .
نظري جلالي با اشاره به سياست حمايت از توليد گفت: طي سال هاي اخير، با عنايت به برنامه هاي حمايتي دولت از توليد و ايجاد بنگاه هاي اقتصادي مختلف در يك سال اخير شاهد افزايش پنج درصدي تعداد كارگران بوده ايم.
معاون وزير كار در ادامه بيان داشت: روابط كار با اجراي برنامه هاي متنوع و اتخاذ تدابير لازم و افزايش آگاهي طرفين از حقوق خود ، ضمن كمك به پايداري بنگاه ها توانسته علاوه بر كنترل افزايش اختلافات كارگري و كارفرمايي،تعداد دادخواست هاي واصله در مراجع حل اختلاف را به ميزان 9.5 درصد كاهش دهد كه مستندات مربوط در نرم افزار تخصصي مراجع قابل مشاهده است .
وي افزود : از اقدامات انجام شده ديگر، ايجاد وحدت رويه در رسيدگي به دعاوي از طريق تدوين، تصويب و ابلاغ 12 دستورالعمل و بخشنامه وحدت رويه در رسيدگي به دعاوي و اختلافات كارگري و كارفرمايي و صدور آراي بدون اشكال و ايرادهاي محتوايي و در نهايت رضايتمندي كارگران و كارفرمايان،از جمله تكاليف مهم و تاثيرگذار در حوزه ي تنظيم روابط كار است.
وي ادامه داد: به دنبال اقدامات ياد شده، تدوين دستور العمل هاي مختلف در قالب كارگروه هاي تخصصي و شوراي كارشناسي در سطح معاونت و تصويب و ابلاغ به واحدهاي اجرايي نيز حاصل شده است .
وي گفت: تدوين ضوابط تاسيس و فعاليت دفاتر مشاوره و آموزش تخصصي روابط كار و اطلاع رساني بهينه به جامعه ي كار و توليد و رفع ابهامات و پاسخگويي به پرسش هاي كارگران و كارفرمايان در مورد مسايل مختلف فيمابين ، يكي از اصول مهمي است كه در صورت اجراي صحيح و به موقع، اثرات بسيار چشمگيري در نحوه طرح دعاوي، پيگيري و رسيدگي آن ها و يا عدم طرح دعاوي دارد كه در اين خصوص اقدامات مناسبي از طريق پايگاه الكترونيكي وزارت كار و امور اجتماعي صورت گرفته است.
وي معتقد است: با افزايش آگاهي ها ، نيروي انساني موثر در توليد كشور مي توانند بدون هرگونه تعارضي در كنار يكديگر تلاش كنند و در مطالبه ي حقوق خود از فرايندهاي اصولي و درست بهره ببرند .
نظري جلالي در مورد خدمات مشاوره در حوزه روابط كار گفت: خدمات مشاوره اي سالهاي متمادي است كه به شكل غير رسمي و موردي در سطح كشور مشاهده مي شود كه معاونت روابط كار قصد دارد اين مهم را قانوني و فراگير كند و با شناسايي و صدور مجوز تاسيس و فعاليت دفاتر مزبور و با اجراي برنامه هاي آموزشي ارتقاي دانش اعضاي اين بخش ، از آنها به عنوان بازوان دولت در ساماندهي امور كارگري و كارفرمايي بهره ببرد.
وي در پايان گفت: پيش نويس ضوابط تاسيس دفاتر تخصصي مشاوره روابط كار، تدوين و بزودي پس از نهايي شدن، به سراسر كشور ابلاغ خواهد شد.


 

منبع:  ايرنا

 هيئت مديره انجمن
 اساسنامه
 بخشنامه ها
 آرشيو اخبار
 اعضاء انجمن
 نحوه عضويت در انجمن
 اخذ صلاحيت
 بازرسي
 شركتهاي داراي صلاحيت

پيوندها

 مزايده ها و مناقصات
 آناليز حقوق كارگران
 تماس با انجمن
 درباره سايت

 
 

كليه حقوق اين سايت متعلق به انجمن شركتهاي خدماتي و پشتيباني مرند و جلفا مي باشد.

Designed by A-R