به سايت انجمن صنفي كارفرمايان شركتهاي خدماتي، پشتيباني و فني مهندسي مرند و جلفا خوش آمديد      

Keywords: برچسب ها : مرند و جلفا، مرند، جلفا، انجمن مرند و جلفا، انجمن شركتهاي خدماتي، درباره انجمن، شركتهاي پشتيباني ، ... مرند و جلفا، مرند، جلفا، انجمن مرند و جلفا، انجمن شركتهاي خدماتي، درباره انجمن، شركتهاي پشتيباني ،

 صفحه اصلي

سايت انجمن صنفي كارفرمايان شركتهاي خدماتي، پشتيباني و فني مهندسي مرند و جلفا

سايتهاي مرتبط

 درباره انجمن

 مشروح خبر

تاريخچه انجمن  

        كد خبر :  00445                                                                                            تاريخ :  30/1/90

آیا دستگاه دولتی مناقصه‌گزار در قبول یا رد هر یک یا تمام پیشنهادات مختار است؟

1. علی حق‌شناس* 2. دکتر ایرج گلدوزیان**
 

با نگاهی به آگهی فراخوان مناقصه و یا مزایده که در بسیاری از نشریات کشوری یا استانی منتشر می‌شود غالباً عبارتی را می‌بینم که بیان می‌دارد دستگاه مناقصه‌گزار در قبول و رد هر یک با تمام پیشنهادات مختار است). این شرطی است که دستگاه‌های دولتی برگزارکننده مناقصه اعلام می‌دارند و هر شرکتی که بخواهد در مناقصه شرکت نماید به ناچار باید این شرط را بپذیرد.
در بررسی قانون مناقصات و آئین‌نامه‌های اجرایی و مرتبط آن در هیچ ماده و یا تبصره‌ای چنین شرطی بیان نشده است و تنها مستند آن بند 4 ماده 10 آئین‌نامه معاملات دولتی مصوب 1349 می‌باشد. که در آنجا این عبارت بصورت مطلق بیان گردیده است که البته با توجه به ماده 30 قانون برگزاری مناقصات مصوب سال 1383 که بیان می‌دارد از تاریخ تصویب این قانون تمامی قوانین و مقررات مغایر دستگاه‌های مشمول این قانون منسوخ می‌گردد آن عبارت نیز به نظر مغایر با قانون مناقصات بوده و منسوخ می‌باشد. چرا که قانون برگزاری مناقصات و آئین‌نامه‌های اجرایی آن با بیان تفصیلی شرایط شرکت در مناقصه و چگونگی ارزیابی کیفی و فنی و شکلی و امتیازدهی به هر شرکت سعی بر نظام‌مند نمودن فرآیند مناقصه و جلوگیری از اتخاذ تصمیمات سلیقه‌ای در روند برگزاری مناقصه دارد. لذا اینکه دستگاه مناقصه‌گذار را مختار بدانیم که در قبول و رد هر پیشنهادی آزاد باشد، سلیقه را در تصمیم‌گیری حاکم نموده‌ایم. چرا باید دستگاه مناقصه‌گزار این اجازه را داشته باشد که هر پیشنهادی را به‌صورت سلیقه‌ای مردود اعلام نموده و یا بپذیرد. اما اگر بگوییم که منظور از این عبارات این است که دستگاه مناقصه‌گذار می‌تواند پیشنهادات را قبول یا رد نماید ولی این اقدام باید همراه با ارائه دلایل و مستندات باشد، دیگر چه نیازی است که چنین عباراتی را در آگهی و اسناد مناقصه قید نمایند. چرا که یقیناً اگر بر اساس مدارک و مستندات و دلایل قانونی شرکتی باید از مناقصه رد کرد و به صورت کاملاً قانونی و ضابطه‌مند در ارزیابی کیفی، شکلی و ارزیابی فنی بازگانی امتیاز لازم را کسب نخواهد نمود و از دور مناقصه کنار گذاشته می‌شود لذا نیازی به بیان چنین عبارتی احساس نمی‌شود مگر اینکه دلیل این عبارت را اجازه نمودن دستگاه مناقصه‌گزار بر قبول و رد بدون دلیل و سلیقه‌ای پیشنهادات بدانیم که در این صورت به نظر می‌رسد این بند با قانون مناقصات مغایر بوده و منسوخ است و بکارگیری آن تبعات نامطلوبی را به دنبال خواهد داشت که بهتر است دستگاه‌های دولتی با حذف این عبارت در قانون‌مندتر نمودن فرایند مناقصه گام بردارند.

--------------------------------------------------------
* دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق جزا وجرم‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس
** استاد دانشکده حقوق دانشگاه تهران(استاد راهنما)

 

منبع:  سازمان بازرسي كل كشور

 هيئت مديره انجمن
 اساسنامه
 بخشنامه ها
 آرشيو اخبار
 اعضاء انجمن
 نحوه عضويت در انجمن
 اخذ صلاحيت
 بازرسي
 شركتهاي داراي صلاحيت

پيوندها

 مزايده ها و مناقصات

 آناليز حقوق كارگران
 تماس با انجمن
 درباره سايت

  تبليغات

  تبليغات

 

كليه حقوق اين سايت متعلق به انجمن شركتهاي خدماتي و پشتيباني مرند و جلفا مي باشد.

Designed by A-R