به سايت انجمن صنفي كارفرمايان شركتهاي خدماتي، پشتيباني و فني مهندسي مرند و جلفا خوش آمديد      

Keywords: برچسب ها : مرند و جلفا، مرند، جلفا، انجمن مرند و جلفا، انجمن شركتهاي خدماتي، درباره انجمن، شركتهاي پشتيباني ، ... مرند و جلفا، مرند، جلفا، انجمن مرند و جلفا، انجمن شركتهاي خدماتي، درباره انجمن، شركتهاي پشتيباني ،

 صفحه اصلي

سايت انجمن صنفي كارفرمايان شركتهاي خدماتي، پشتيباني و فني مهندسي مرند و جلفا

سايتهاي مرتبط

 درباره انجمن

 مشروح خبر

تاريخچه انجمن  

        كد خبر :  00502                                                                                               تاريخ :  12/3/90

آيين‌نامه چگونگى تشکيل و نحوه عملکرد انجمن‌هاى صنفى و کانون هاى کارگري

اين آيين نامه به کارگران مشمول قانون کار و کارفرمايان هر حرفه يا صنعت اجازه داده است به منظور حفظ حقوق و منافع مشروع و قانوني و بهبود وضع اقتصادي کارگران و کارفرمايان که خود متضمن حفظ منافع جامعه نيز است، با رعايت مقررات قانوني و اين آيين‌نامه نسبت به تشکيل انجمن صنفي اقدام کنند

دولت به منظور حفظ حقوق و منافع قانوني کارگران و بهبود شرايط اقتصادي و معيشتي اين گروه، آيين‌نامه چگونگي تشکيل، حدود وظايف، اختيارات و نحوه عملکرد انجمن‌هاي صنفي و کانون هاي مربوط را تصويب کرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، هيئت وزيران به استناد تبصره (5) ماده (131) قانون کار ـ مصوب 1369 ـ آيين‌نامه چگونگي تشکيل، حدود وظايف و اختيارات و نحوه عملکرد انجمن‌هاي صنفي و کانون هاي مربوط را تصويب کرد.
اين آيين‌نامه در چهار فصل به تصويب رسيده است که در ماده 1 از فصل اول(کليات) به کارگران مشمول قانون کار و کارفرمايان هر حرفه يا صنعت اجازه داده شده به منظور حفظ حقوق و منافع مشروع و قانوني و بهبود وضع اقتصادي کارگران و کارفرمايان که خود متضمن حفظ منافع جامعه نيز است، با رعايت مقررات قانوني و اين آيين‌نامه مبادرت به تشکيل انجمن صنفي کنند.
همچنين بر اين اساس، کمترين نصاب لازم براي تشکيل انجمن صنفي کارگري در سطح کارگاه 10 نفر و در حرفه يا صنعت حداقل 50 نفر عضو از حرفه يا صنعت مربوط در قسمتي از شهرستان تا سراسر استان است. انجمن صنفي کارفرمايي، با عضويت دست کم 10 شخص حقيقي يا حقوقي (کارفرما) شاغل در آن حرفه يا صنعت در حوزه جغرافيايي مورد درخواست در قسمتي از يک استان تا سراسر کشور تشکيل مي‌شود.
بر اساس مصوبه دولت، به منظور هماهنگي در انجام وظايف محوله قانوني، انجمن‌هاي صنفي هر حرفه يا صنعت يک استان مي‌توانند مطابق اين آيين‌نامه نسبت به تشکيل کانون انجمن هاي صنفي آن حرفه يا صنعت در آن استان اقدام کنند.
همچنين بر اين اساس، کانون انجمن‌هاي صنفي حرف يا صنايع استان توسط نمايندگان معرفي شده از سوي کانون هاي حرفه يا صنعت خاص استان مربوط با توجه به تعداد انجمن‌هاي صنفي عضو، حداکثر به تعداد سه نماينده از هر کانون، طبق اساسنامه کانون حرف يا صنايع استان و نمايندگان معرفي شده از سوي انجمن‌هاي صنفي که کانون مربوط را تشکيل نداده‌اند، تأسيس وکانون انجمن‌هاي صنفي هر استان از نمايندگان کانون انجمن هاي صنفي حرف و کانون انجمن هاي صنفي صنايع استان با توجه به تعداد اعضا و طبق اساسنامه کانون استان تشکيل مي شود.
بر اساس مصوبه هيئت وزيران، کانون‌هاي عالي انجمن هاي صنفي کارگري يا کارفرمايي کشور (کانون عالي کارگران يا کارفرمايان کشور) توسط هيئت مديره کانون هاي انجمن هاي صنفي کارگري يا کارفرمايي حداقل يک دوم استان‌هاي کشور با توجه به تعداد انجمن‌هاي صنفي داراي اعتبار موجود در استان، حداکثر به تعداد 9 نماينده طبق اساسنامه کانون عالي تشکيل مي‌شود.

فصل دوم: هيئت مؤسس و ارکان انجمن‌هاي صنفي و کانون هاي مربوط
همچنين بر اين اساس، به منظور تأسيس و فراهم کردن مقدمات تشکيل تشکل هاي موضوع اين آيين‌نامه، هيئت مؤسسي مرکب از حداقل سه نفر از اشخاص ذي‌ربط با توجه به نوع تشکل با وظايفي از جمله ارايه درخواست تأسيس انجمن صنفي يا کانون مربوط حسب مورد به وزارت کار و امور اجتماعي يا واحد کار و امور اجتماعي استان مربوط، انتشار آگهي پذيرش عضو (آگهي در شرف تأسيس) در روزنماه کثيرالانتشار سراسري يا روزنامه محلي (با توجه به حوزه فعاليت تشکل) به غير از انجمن‌هاي صنفي کارگري در سطح کارگاه، بررسي درخواست هاي متقاضيان عضويت از نظر داشتن شرايط عضويت و اظهارنظر در مورد آن و همچنين تهيه فهرست اسامي و مشخصات آنان، تهيه پيش‌نويس اساسنامه با رعايت مواد (11) و (12) اين آيين‌نامه، دعوت از اعضا براي شرکت در مجمع عمومي مؤسس به منظور تصويب اساسنامه و انتخاب اعضاي هيئت مديره، بازرس يا بازرسان و تسليم دعوتنامه تشکيل مجمع عمومي به وزارت کار و امور اجتماعي به منظور نظارت بر انتخابات تشکيل مي شود.

ارکان تشکل هاي موضوع اين آيين‌نامه
بر اساس آين آيين نامه، تشکل ها بايد داراي سه رکن؛ مجمع عمومي، هيئت مديره و بازرس يا بازرسان باشند.

شرايط داوطلبان عضويت در هيئت مديره و بازرسان تشکل هاي موضوع اين آيين‌نامه
بر اساس مصوبه دولت، داوطلبان عضويت در هيئت مديره و بازرسان تشکل ها بايد داراي تابعيت جمهوري اسلامي ايران، التزام عملي به قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، عدم وابستگي به احزاب و گروه هاي سياسي غيرقانوني، نداشتن محکوميت قطعي کيفري مؤثر، داشتن حسن شهرت و عدم اعتياد به مواد مخدر باشند.
همچنين دولت هيئت مديره تشکل هاي موضوع اين آيين‌نامه را مکلف کرده است، دست کم سه ماه پيش از پايان دوره، مجمع عمومي را براي تجديد انتخابات دعوت کنند به گونه‌اي که تا پايان دوره اعتبار هيئت مديره، انتخابات مسئولان تشکل انجام شده باشد.

فصل سوم: چگونگي ثبت و انحلال انجمن هاي صنفي و کانون هاي مربوط
بر اين اساس، ضوابط و مقررات قانوني که بايد در اساسنامه انجمن هاي صنفي و کانون هاي مربوط درج شود، ظرف سه ماه از تاريخ ابلاغ اين آيين‌نامه بنا به پيشنهاد شوراي عالي کار به تصويب وزير کار و امور اجتماعي خواهد رسيد. و تشکل‌هاي موضوع اين آيين‌نامه به هنگام تشکيل موظف به تنظيم اساسنامه با رعايت مقررات قانوني و طرح و تصويب آن در مجمع عمومي مربوط و ثبت در وزارت کار و امور اجتماعي هستند.
همچنين ثبت تشکل‌هاي موضوع اين آيين‌نامه و انتخاب و تجديد انتخاب يا تغيير اعضاي هيئت مديره، دبير و بازرسان و هرگونه تغيير يا اصلاح اساسنامه تشکل هاي فوق‌الذکر، مستلزم تسليم مدارکي همچون؛ تقاضانامه تأسيس تشکل (در مرحله تأسيس)، دو نسخه اساسنامه (در مرحله تأسيس) يا دو نسخه اساسنامه اصلاح شده در صورت ايجاد تغييرات (در مراحل پس از تأسيس)، صورتجلسه هيئت رئيسه و نظارت مجمع عمومي که با حضور، نظارت و تأييد نماينده وزارت کار و امور اجتماعي تنظيم شده باشد، آگهي پذيرش عضو، منتشر شده در روزنامه (در مرحله تأسيس)، فهرست اسامي امضا شده شرکت‌کنندگان در مجمع عمومي، فهرست اسامي و مشخصات کامل اعضا، آگهي دعوت مجمع عمومي، منتشر شده در روزنامه (با توجه به حوزه فعاليت)، صورتجلسه هيئت مديره مبني بر تقسيم وظايف هيئت مديره و پرسشنامه آماري تکميل شده مربوط به مشخصات اعضاي هيئت مديره، بازرسان و دبير تشکل به وزارت کار و امور اجتماعي است.
همچنين با تصويب دولت، ثبت دو تشکل همگن (انجمن صنفي يا کانون) در يک حرفه يا صنعت، در حوزه فعاليت جغرافيايي مشترک مجاز نيست و انحلال تشکل هاي موضوع اين آيين‌نامه، موجب تضيع حق يا اسقاط تکليف دو طرف قرارداد در پيمان هاي دسته جمعي منعقد شده قبلي، نخواهد بود.
بر اساس اين تصويب نامه، تشکل هاي موضوع اين آيين‌نامه در مواردي چنانچه مدت اعتبار هيئت مديره تشکل پايان يافته و ظرف شش ماه نسبت به تجديد انتخابات آن اقدام نشده باشد، بنا به تصويب مجمع عمومي فوق‌العاده و در صورت صدور رأي قطعي از طرف مراجع قضايي ذي‌صلاح منحل و ثبت آنها نيز لغو خواهدشد.
همچنين دولت ثبت تشکل هاي صنفي موضوع اين آيين‌نامه و نظارت بر انتخابات و فعاليت آنها را به عهده وزارت کار و امور اجتماعي گذاشته است.

فصل چهارم: وظايف و اختيارات انجمن هاي صنفي و کانون هاي مربوط
بر اساس اين تصويب نامه، انجمن هاي صنفي کارگري وظايف و اختياراتي از جمله کوشش در جهت استيفاي حقوق و خواست هاي مشروع و قانوين اعضاي صنف، برنامه‌ريزي و پيگيري در ارتقاي سطح مهارت کارگران عضو، تلاش براي آموزش فرهنگي و اجتماعي اعضا به منظور ارتقاي سطح آگاهي‌هاي لازم در شناخت و تأمين حقوق اعضا، تلاش در بررسي و تحقيق درخصوص مشکلات، نارسائي‌هاي اقتصادي، مهارتي، افزايش بهره‌وري و ارايه پيشنهادات به اعضاف مديران و مسئولان مربوط و جلوگيري از سياسي شدن عملکرد انجمن صنفي، دريافت وروديه، حق عضويت و کمک هاي داوطلبانه به ترتيبي که در اساسنامه مقرر مي‌شود، همکاري در جهت تأسيس و تقويت شرکت هاي تعاوني، صندوق قرض‌الحسنه مرتبط با وظايف تشکل و تلاش در جهت تأمين امکانات رفاهي اعضا با رعايت مقررات مربوط، همکاري با وزارت کار و امور اجتماعي در جهت شناخت بهتر مشکلات کارگري و اجراي قانون کار، عضويت در کانون انجمن هاي صنفي مربوط پس از تصويب مجمع عمومي انجمن، فعاليت مشترک با کانون انجمن هاي صنفي مربوط در حدود قوانين و مقررات کشور و همکاري با ساير تشکل هاي کارگري و کارفرمايي و انجام ساير وظايف و اختياراتي که به موجب قانون بر عهده انجمن هاي صنفي قرار داده شده است و شرکت در مذاکرات حرفه‌اي و انعقاد و پيمان‌هاي دسته جمعي با کارفرمايان يا تشکل‌هاي کار فرمايي خواهند داشت.
دولت بر اساس اين تصويب نامه، تشکل‌هاي موضوع اين آيين نامه را مکلف کرده است؛ ساختار تشکيلات و اساسنامه خود را با آيين نامه جديد منطبق کنند.
اين تصويب نامه در تاريخ 3/8/89 پس از تاييد رئيس جمهور، براي اجرا از سوي محمدرضا رحيمي؛ معاون اول رئيس جمهور ابلاغ شده است.
 

دريافت فايل ضميمه: متن كامل آيين نامه چگونگي تشكيل انجمن هاي صنفي

 

منبع:  كانون

 هيئت مديره انجمن
 اساسنامه
 بخشنامه ها
 آرشيو اخبار
 اعضاء انجمن
 نحوه عضويت در انجمن
 اخذ صلاحيت
 بازرسي
 شركتهاي داراي صلاحيت

پيوندها

 مزايده ها و مناقصات

 آناليز حقوق كارگران
 تماس با انجمن
 درباره سايت

  تبليغات

  تبليغات

كليه حقوق اين سايت متعلق به انجمن شركتهاي خدماتي و پشتيباني مرند و جلفا مي باشد.

Designed by A-R