به سايت انجمن صنفي كارفرمايان شركتهاي خدماتي، پشتيباني و فني مهندسي مرند و جلفا خوش آمديد      

Keywords: برچسب ها : مرند و جلفا، مرند، جلفا، انجمن مرند و جلفا، انجمن شركتهاي خدماتي، درباره انجمن، شركتهاي پشتيباني ، ... مرند و جلفا، مرند، جلفا، انجمن مرند و جلفا، انجمن شركتهاي خدماتي، درباره انجمن، شركتهاي پشتيباني ،

 صفحه اصلي

سايت انجمن صنفي كارفرمايان شركتهاي خدماتي، پشتيباني و فني مهندسي مرند و جلفا

سايتهاي مرتبط

 درباره انجمن

 مشروح خبر

تاريخچه انجمن  

        كد خبر :  00581                                                                                               تاريخ :  21/6/90

رونمایی از متن بسته پیشنهادی اصلاح قانون کار

بسته پیشنهادی اصلاح قانون کار که اخیرا در اختیار نمایندگان کارگری و کارفرمایی عضو شورای عالی کار قرار گرفته است، بزودی و پس از بررسی نهایی راهی مجلس خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، پیشنهادات اصلاحی بر روی مواد قانون کار که پس از سال ها کار مستمر و نظرخواهی از کارشناسان خبره در این بخش توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تدوین شده است در اختیار نمایندگان کارگران و کارفرمایان کشور برای انجام بررسی هایی نهایی قبل از ارسال به مجلس قرار گرفته است.

ماده 24- ماده (75) به شرح ذیل اصلاح می شود:

ماده 75- انجام کارهای خطرناک، سخت و زیان آور و کار شب و نیز حمل بار بیشتر از حد مجاز با دست و بدون استفاده از وسایل مکانیکی، برای کارگران زن ممنوع است. دستورالعمل و تعیین نوع و میزان این قبیل موارد و مشاغلی که ارجاع کار شبانه به زنان در آن مجاز است با پیشنهاد شورای عالی حفاظت فنی و ایمنی کار به تصویب وزیر کار و امور اجتماعی خواهد رسید.

ماده25- در ماده (85) عبارت "شورای عالی حفاظت فنی" به "وزارت کار و امور اجتماعی" و عبارت "جهت تامین حفاظت فنی" به "برای تامین حفاظت فنی و ایمنی کار "اصلاح و واژه "کارورزان" پس از واژه "کارآموزان" اضافه می شود.

ماده 26- ماده (86) به شرح ذیل اصلاح می شود:

ماده 86- شورای عالی حفاظت فنی و ایمنی کار مسئول تهیه موازین و آئین نامه های حفاظت فنی و ایمنی کار می باشد و از اعضای ذیل تشکیل می گردد:

1- وزیر کار و امور اجتماعی یا معاون او که رئیس شورا خواهد بود.

2- معاون وزیر صنایع و معادن.

3- معاون وزیر جهاد کشاورزی.

4- معاون وزیر نفت.

5- معاون رئیس سازمان حفاظت محیط زیست.

6- دو نفر از استادان با تجربه دانشگاه در رشته های فنی مرتبط.

7- دو نفر از نمایندگان کارفرمایان.

8- دو نفر از نمایندگان کارگران.

9- رئیس مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت و بهداشت کار وزارت کار و امور اجتماعی

10- مدیر کل بازرسی کار وزارت کار و امور اجتماعی که دبیر شورا خواد بود.

تبصره 1- پیشنهادهای شورا به تصویب وزیر کار و امور اجتماعی رسیده و شورا در صورت لزوم می تواند برای تهیه آئین نامه های مربوط به حفاظت فنی کارگران در محیط کار و انجام سایر وظایف مربوط به شورا، کمیته های تخصصی مرکب از کارشناسان تشکیل دهد.

تبصره 2- آئین نامه داخلی شورا با پیشنهاد شورای عالی حفاظت فنی و ایمنی کار به تصویب وزیر کار و امور اجتماعی خواهد رسید.

تبصره 3- انتخاب استادان دانشگاه، نمایندگان کارگران و نمایندگان کارفرمایان مطابق دستورالعملی خواهد بود که توسط شورای عالی حفاظت فنی و ایمنی کار تهیه و به تصویب وزیر کار و امور اجتماعی خواهد رسید.

ماده 27- در مواد (89)، (91) و تبصره های (2) و (3) ماده (86) عبارت "شورای عالی حفاظت فنی" به شورای عالی حفاظت فنی و ایمنی کار" اصلاح می شود.

ماده 28- در مواد (87)، (93)، (94) و تبصره (2) ماده (95) عبارت "حفاظت فنی و بهداشت کار" به "حفاظت فنی، ایمنی و بهداشت کار" اصلاح می شود.

ماده 29- در مواد (87)، (91) و (93) عبارت "حفاظتی و بهداشتی" و در ماده (90) عبارت "حفاظت فنی و بهداشتی" به عبارت "حفاظت فنی، ایمنی کار و بهداشتی" اصلاح می شود.

ماده 30- متن ماده (88) با متن ذیل جایگزین می شود:

اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفند ماشین آلاتی را تولید، وارد و عرضه نمایند که اصول حفاظت فنی و ایمنی کار در آنها کاملا رعایت شده باشد.

ماده 31- در ماده (89) پس از عبارت "لوازمی که آزمایش" به عبارت "حفاظت فنی و ایمنی کار" اضافه و عبارت "آزمایشگاهها و مراکز مورد تایید شورای عالی حفاظت فنی انجام داده و مدارک مربوطه را حفظ و یک نسخه از آنها را برای اطلاع به وزارت کار و امور اجتماعی ارسال نمایند." به عبارت "مراکز و مراجع ذیصلاح مورد تایید وزارت کار و امور اجتماعی انجام دهند و گواهی لازم را اخذ نمایند" اصلاح می شود.

ماده 32- متن زیر به عنوان تبصره به ماده (90) اضافه می شود:

تبصره- گمرک جمهوری اسلامی ایران مکلف است پس از احراز اطمینان از اخذ مجوز واردات لوازم حفاظت فردی، تجهیزات ایمنی و بهداشت کار از وزارت کار و امور اجتماعی یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حسب مورد نسبت به ترخیص کالای وارداتی اقدام نماید.

ماده 33- در صدر ماده (92) واژه کلیه به کارفرمایان و مسئولان و در تبصره 2 آن ماده عبارت "وزارت کار و امور اجتماعی مکلف به بازدید" به عبارت "وزارت کار و امور اجتماعی یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (حسب مورد) مکلف به بازدید و سنجش عوامل زیان آور" اصلاح می شود.

ماده 34- در تبصره (1) ماده (93) عبارت "حفاظت فنی و بهداشت حرفه ای" به "حفاظت فنی، ایمنی کار و بهداشت حرفه ای" اصلاح می شود.

ماده 35- در ماده (94) پس از عبارت "ثبت گردد" عبارت "تا در کمیته حفاظت فنی، ایمنی و بهداشت کار مطرح و تصمیم گیری شود." اضافه می شود.

ماده 36- در ماده (95) عبارت "ضوابط فنی" به "ضوابط حفاظت فنی، ایمنی" اصلاح می شود.

ماده 37- در تبصره 2 ماده 95 عبارت "هیات حل اختلاف" و در تبصره 1 ماده 105 عبارت "دادگاه عمومی" و در تبصره 3 همان ماده عبارت "دادگاه صالح" به "دادگاه کار موضوع ماده 166 مکرر" و واژه "قابل اجرا" به "لازم الاجرا" اصلاح می شود و عبارت "از دادسرای عمومی محل و در صورت عدم تشکیل دادسرا" از تبصره 1 ماده 105 حذف و واژه "دادستان" به "دادگاه" اصلاح می شود.

ماده 38- در ماده 96 عبارت "ضوابط حفاظت فنی" به "ضوابط حفاظت فنی و ایمنی کار" اصلاح می شود.

ماده 39- متن زیر جایگزین ماده (107) و تبصره آن می شود:

ماده 107- دولت مکلف است به منظور توانمند سازی نیروی انسانی مورد نیاز بازار کار و دسترسی برابر و آسان برای همه اقشار از طریق انسجام و تمرکز در سیاستگذاری و مدیریت آموزش های مهارتی برای استقرار نظام جامع آموزش مهارت و فناوری (نظام آموزش، نظام اشتغال و نظام صلاحیت حرفه ای) نیروی انسانی با مشارکت بخش غیر دولتی اقدام نماید.

تبصره- وزارتخانه ها و سازمان های ذیربط موظفند در خصوص آموزش های موضوع این فصل هماهنگی و همکاری لازم را با وزارت کار و امور اجتماعی به عمل آورند.

ماده 40- در ماده 108 واژه "نیاز" به "ضرورت" و در بند د نیز عبارت مندرج در بین الهلالین حذف می شود.

ماده 41- در مواد 108، 110، 112، 113، 114، 118 و 119 عبارت مراکز کار آموزی به مراکز آموزش مهارت و فناوری اصلاح می شود.

ماده 42- در تبصره 1 ماده 110 واژه "جزوات" به منابع آموزشی و کمک آموزشی و واژه "تهیه" به "تدوین" اصلاح می شود.

ماده 43- ماده 111 و تبصره آن به شرح ذیل اصلاح می شود:

آموزشگاههای مهارت و فناوری آزاد به منظور آموزش صنعت یا حرفه معین به وسیله اشخاص حقیقی یا حقوقی با کسب پروانه از وزارت کار و امور اجتماعی تاسیس می شود.

تبصره - آئین نامه مربو به تشخیص صلاحیت فنی آموزشگاههای مهارت و فناوری آزاد و صلاحیت مسئولان و مربیان و نیز نحوه نظارت وزارت کار و امور اجتماعی بر این آموزشگاهها به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.

ماده 43- متن زیر جایگزین بند ب ماده 112 شده و تبصره 2 به شرح ذیل به آن ماده اضافه و شماره تبصره 2 به شماره 3 اصلاح می شود:

ب- افرادی که به موجب قرارداد کارآموزی به منظور فراگرفتن حرفه خاص برای مدت معین و در کارگاهی معین به کارآموزی به صورت استاد و شاگردی اشتغال دارند.

تبصره 2- افر ادی که به کار گمارده می شوند باید مهارت انجام کار را که به تایید سازمان آموزش فنی و حرفه ای و مراجع قانونی دیگر رسیده است را داشته باشند در غیر این صورت تا زمان کسب این تاییدیه - که حداکثر زمان آن نباید بیش از سه سال باشد- کارآموز شناخته می شود.

ماده 45- ماده 115 حذف می شود.

ماده 26- در عنوان مبحث سوم فصل پنجم و مواد 120، 121، 122، 125، 126، 127، 128، 129 و 181 واژه "بیگانه" به "خارجی" اصلاح می شود.

ماده 4- - در بند الف ماده 122 عبارت و در مدت مذکور دارای پروانه کار بوده" پس از عبارت "در ایراان اقامت داشته" افزوده می شود.

ماده 48- دو تبصره به شرح ذیل به ماده 124 اضافه می شود:

تبصره 1- وزارت کار و امور اجتماعی موظف است همه ساله تعرفه های صدور، تمدید و تجدید پروانه کار را تهیه و به تصویب هیئت وزیران برساند.

تبصره 2- وزارت کار و امور اجتماعی با همکاری وزارت امور خارجه موظف است نسبت به تدوین ضوابط و شرایط صدور روادید کار ظرف شش ماه از لازم الاجرا شدن این قانون، اقدام و به تصویب هیئت وزیران برساند.

ماده 49- در تبصره ماده 97 عبارت "سازمان امور اداری و استخدامی" و در ماده 127، 198 و 202 عبارت "سازمان امور اداری و استخدامی کشور" به "معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور" اصلاح می شود.

ماده 50 - ماده 131 و تبصره های آن به شرح ذیل اصلاح می شود:

ماده 131- در اجرای اصل بیست و ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به منظور حفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی، کارگران مشمول قانون کار می توانند نسبت به تشکیل انجمن صنفی کارگری یا انتخاب نماینده کارگران در کارگاه اقدام و کارفرمایان یک حرفه یا صنعت نیز می توانند مبادرت به تشکیل انجمن صنفی کارفرمایی نمایند.

تبصره 1- به منظور هماهنگی در انجام وظایف محوله و قانونی، انجمن های صنفی می توانند نسبت به تشکیل کانون انجمن های صنفی و نمایندگان کارگران کارگاهها نیز نسبت به تشکیل مجمع نمایندگان کارگران در سطوح شهرستان، استان و کشور اقدام نمایند.

 

منبع:  مهر

 هيئت مديره انجمن
 اساسنامه
 بخشنامه ها
 آرشيو اخبار
 اعضاء انجمن
 نحوه عضويت در انجمن
 اخذ صلاحيت
 بازرسي
 شركتهاي داراي صلاحيت

پيوندها

 مزايده ها و مناقصات

 آناليز حقوق كارگران
 تماس با انجمن
 درباره سايت

  تبليغات

  تبليغات

كليه حقوق اين سايت متعلق به انجمن شركتهاي خدماتي و پشتيباني مرند و جلفا مي باشد.

Designed by A-R