به سايت انجمن صنفي كارفرمايي شركتهاي خدماتي و پشتيباني مرند و جلفا خوش آمديد

 صفحه اصلي

سايت انجمن صنفي كارفرمايي شركتهاي خدماتي و پشتيباني مرند و جلفا

سايتهاي مرتبط

 درباره انجمن

 مشروح خبر

تاريخچه انجمن  

        كد خبر :  0095                                                                                             تاريخ :  88/11/22

گزارش مشروح از جلسه مشترک هیئت مدیره کانون با مدیران سازمان تامین اجتماعی

یکشنبه مورخ 18/11/1388

اطلاع رسانی سریع تر وافزایش تعامل

در ابتدای این جلسه آقای دربانیان مدیر کل روابط عمومی وامور بین الملل سازمان تامین اجتماعی ضمن آغاز جلسه وعرض خیر مقدم به اعضای هیئت مدیره کانون،هدف از تشکیل این جلسه را ادامه اقدامات سازمان تامین اجتماعی برای تعامل بیشتر با جامعه کارفرمایی وکوتاه تر شدن زمان اطلاع رسانی به شرکت های تحت پوشش تشکل های صنفی می باشد.واظهار امیدواری داشتند این گونه جلسات به صورت منظم ادامه داشته باشد.

توجه ویژه به کارکنان شرکت ها وهم چنین کارفرمایان این تشکلات ،با توجه به تحت پوشش بودن بیش از 25 درصد بیمه شدگان انتظار کانون است.

در ادامه جلسه آقای انتظامی رییس هیئت مدیره کانون نیز ضمن ابراز خرسندی از تشکیل این جلسه،به معرفی کانون ، انجمن های تحت پوشش، شرکت های عضو انجمن ها وهم چنین نیروی انسانی تحت پوشش ایشان پرداختند.وبه این نکته تاکید داشتند که با توجه به آمار بالای 25 درصدی نیروهای بیمه شده اصلی که تحت پوشش این کانون می باشند ، بایستی حداقل به همین نسبت به کارکنان زحمت کش این شرکت های وجامعه کارفرمایان این صنف توجه ویژه ای شود.

تامین اجتماعی امانت دار کارفرمایان است.

در ادامه جلسه اقای قدسی مدیرکل اموردرآمد سازمان تامین اجتماعی نیزبا تشکر از روابط عمومی سازمان برای تشکیل چنین جلسه مفید وکارشناسی اعلام داشتند که تامین اجتماعی امانت دارکارفرمایان می باشد.ووظیفه اصلی آن ایجاد پوشش های حمایتی برای جامعه کارفرمایی وکارگران تحت پوشش ایشان می باشد.

در ادامه جلسه پس ازاعلام بحث های مقدماتی توسط سایر حاضرین در جلسه مسائل ، مشکلات وپیشنهادات مرتبط توسط دبیر کانون آقای جوانی مطرح وضمن بحث وتبادل نظر در مورد یک به یک موارد مطروحه جمع بندی لازم صورت گرفت . بطوری که برخی از مشکلاتی که قابل رفع بود دستور مساعد وراهنمایی لازم صورت گرفت.

برخی موارد مقررگردید در دستور کارهای آتی سازمان قرارگیرد.

هم چنین مواردی بود که نمایندگان سازمان اعلام می داشتندکه مغایر قانون فعلی است یا نیاز به اصلاح قانون دارد یا اساسا ممکن نیست.

خلاصه بحث ها ومسائل مطرح شده به شرح ذیل می باشد:

مشکلات وپیشنهادات طرح شده در جلسه مورخ 18بهمن 1388 هیئت مدیره کانون با مدیران کل سازمان تامین اجتماعی

1-علی رغم این که شرکت های خدماتی از خوش حساب ترین مشتریان وهمکاران تامین اجتماعی هستند ولی متاسفانه همکاری به این شرکت ها در موعد تسلیم لیست بدون پرداخت یا چک به عمل نمی آید. چرا که بعضا به علت عدم پرداخت ماه ها صورت وضعیت پیمان کاران راسا لیست ومبالغ بیمه را پرداخت می نمایند. در حالی که این همکاری در مورد شرکت های صنعتی بسیار قابل توجه وملاحظه است.لذا تقاضای همکاری وایجاد تسهیلات در دریافت با تاخیر لیست های بیمه ای با توجه پرداخت با تاخیر کارفرمایان ومعضل حساب های مشترک را داشته، بدین منظور پیشنهاد کانون افزایش مدت پرداخت حق بیمه از یک ماه به سه الی چهارماه می باشد.

در جواب این سئوال مدیران محترم سازمان تامین اجتماعی اظهار داشتند در خصوص قبول لیست فعلا با لحاظ مهلت یک ماهه پرداخت وتحویل لیست، شعب سازمان در صورت داشتن ایراد احتمالی دیستکت بیمه موظف به قبول دیسکت وثبت آن می باشند.

تا ایراد احتمالی مجدد برطرف گردد.که مقرر شد دستورالعل صادره برای ابلاغ به انجمن ها تحویل کانون گردد.

ضمنا در خصوص مهلت چهارماهه برای پرداخت مبالغ بیمه نیز پیشنهادی در کارگروه دولت مطرح گردیده که سازمان به علت تبعات مالی آن موافق نیست.

ولیکن هنوز این پیشنهاد قطعیت نیافته است.

2-عدم پرداخت تفاوت مطالبات شرکت ها از محل اضافه پرداختی بیمه و صرف منظور کردن به حساب مطالبات شرکت راه گشا نیست چرا که بعضا دیگر شرکت در آن شهر وشعبه پیمانی ندارد. لذا پرداخت تفاوت واضافه پرداختی به مانند مالیات در هنگام اخذ مفاصاحساب پیشنهاد می گردد.

در این خصوص نیز نمایندگان محترم سازمان اعلام داشتند سازمان مشکلی برای بازپرداخت طلب احتمالی شرکت ها در صورت نداشتم بدهی ندارد. واگر مشکل مصداقی وجود دارد اعلام تا رسیدگی گردد.

3-تقسیم حق بیمه به فیزیکی ومکانیکی ومنوط کردن آن به ذکر موضوع وریزآن در قرارداد برای شرکت ها مشکلات عدیده ای دارد. چرا که عمدتا پیمان ها تیپ بوده واز طرف کارفرما تحمیل می گردد وپیمان گیرنده،نقشی در جهت تنظیم درخواست مورد انتظار تامین اجتماعی در قرارداد ندارد. به همین دلیل موجب کسر کامل حق بیمه از کل قرار داد می گردد در حالیکه ابزار وامکانات مکانیکی ودستگاهی پیمانکار لحاظ نمی گردد.مشکل عدم محسوب نمودن کارهای آبدارخانه ونظافت را می توان به آن اضافه کرد چون اکنون خرید دستگاه وتجهیزات در برخی پیمان ها برای این خدمات دهی نیز اجباری است .لذا پیشنهاد می گردد در این خصوص تجدید نظر لازم صورت گیرد.

در این خصوص نیز اعلام گردید هدف سازمان نیز تاکنون تلاش برای تعیین دقیق این درصد فیزیکی ومکانیکی وتصریح بیشتر در قراردادهای با همکاری کارفرمایان وپیمانکارن بوده وبسیاری از موارد نیز حل شده است. با این برای موارد دیگر این آمادگی در سازمان وجو.د دارد که با تشکیل جلسات مشترک پیشنهادات مربوطه برای تدوین دستور العملی برای تعیین درصد های کارهای فیزیکی ومکانیکی در صورتی که در قراردادها تصریح نگردد برای جلوگیری از تضییع حق بیمه وهم چنین پیمانکاران صورت پذیرد

4-ارسال پرونده های مفاصاحساب موضوع ماده 38 به مرکز وبرای تایید وصدور ویا مفاصاحساب ،وسازمان تامین اجتماعی برای کنترل محاسباتی ، وزمانی که برای بررسی وارسال پاسخ سپری می شود یکی از مشکلا ت عمده شرکت ها بویژه مستقر در شهر ستا ن ها می باشد.لذا با توجه به این که تا زمان صدور مفاصاحساب بعضا مبالغ قابل توجهی از صورت وضعیت آخر، ضمانت نامه وحسن انجام کار شرکت ها مسکوت می ماند ومشکلات عدیده ای ایجاد می گردد در حالی که اکثرا نیز شرکت ها با توجه به پرداخت ماهیانه طلب کار نیز می باشند تقاضا دارد تفویض اختیار لازم به شعب وادارات کل استانی برای رفع این معضل انجام شود.

در این خصوص نیز اعلم گردید سعی سازمان تلاش برای تسهیل انجام امور صدور مفاصاحساب ها می باشد.که برای این مهم در انتهای امسال نیز سقف ریالی اختیارات شعب واستان ها افزایش خواهد یافت.

5-ارسال پستی مفاصاحساب نیز معضل جدیدی است که به معضلات شرکت ها افزوده شده است.درحالی که رویه وبرنامه سازمان ایجاد تسهیل وسرعت در امور است این طرح موجب مشکلات بیشتری برای کارفرمایان می شود.

اعلام گردید این کار دیگر انجام نمی شود.

6-اخذ نامه وموافقت کارفرما برای پرداخت اضافی پیمانکاران نیز یکی از مباحثی است که مورد اعتراض شدید شرکت ها است.در حالی که همه تعهدات به عهده پیمانکار است نقش کارفرما چیست؟اگر فرض تقاضای استرداد این وجه به حساب کارفرما شود تکلیف اضافه پرداختی پیمانکاران چیست؟ مگر نه اینکه مطالبات وجرایم و... همه جا شرکت پیمانکار متعهد وجوابگو است چطور در مقطع اضافه پرداختی نظر کارفرما لحاظ می گردد؟لذاپیشنهاد کانون لغو چنین رویه ای وپاسخ گو بودن شعب سازمان در مقابل خود پیمانکاران برای عودت مبالغ اضافی بعد مفاصاحساب می باشد.

7-به علت گستردگی کاربرخی پیمانها بعضا امکان مراجعه به یک شعبه برای کارهای بیمه ای میسر نیست. لذا پیشنهاد می گردد شعب مجاور نیز این خدمات را ارئه نمایند.

8-عدم اجرای به موقع آرای صادره از مراجع حل اختلاف در خصوص تعهدات بیمه ای بعضا موجبات بروز خسارت روحی وروانی به شرکت ها می گردد . در حالی که رای هیئت عمومی دیوان نیز بر این موضوع استوار است.

9- با توجه به تعداد قابل توجه کارگران بیمه ای تحت پوشش تقاضا داردنمایندگان کانون در مرکز وسازمان ونمایندگان انجمن های عضو کانون در سراسرکشور در هیئت های تشخیص وحل اختلاف تامین اجتماعی به عنوان نمایندگان بخش قابل توجهی از کارفرمایان حضور داشته باشند. با توجه به همین قانون موجود وسهم بالای 27درصدی بیمه شدگان تحت پوشش که بعضا در این گونه هیئت ها شاهدهستیم نمایندگانی در هیئت ها حضور دارند که یا بیمه شده ای تحت پوشش ندارند ویا تعداد بیمه شدگان ایشان از چند نفر تجاوز نمی کند ویقینا این دوستان با مشکلات موجود این صنف وسیع آشنایی ندارند. برای اجرایی شدن این پیشنهاد حتی تا زمانی که قانون فعلی اصلاح نشده ، پیشنهاد داردبه نسبت بیمه شدگان حدود یک چهارم نمایندگان جامعه کارفرمایی در هیئت های حل اختلاف بیمه ای از نمایندگان کانون در سراسر کشورمعرفی گردند. در این راه دستورالعمل سازمان تامین اجتماعی وایجاد تعامل با مراجع ذیصلاح قانونی مقرر در قانون فعلی راهگشا خواهد بود واین کانون آمادگی تشکیل کارگروهی برای اجرایی شدن این مهم را دارد.توضیح این که سهم عمده نمایندگان کارفرما در مراجع حل اختلاف سازمان های کار کشورنیز اکنون از آن مدیران توانمند عضو کانون می باشد.

در این خصوص نیز نمایندگان تامین اجتماعی ضمن قبول نقص قانون تقاضای تعامل وتشکیل جلسات مشترک با نمایندگان کارفرمایان در سازمان وهم چنین تشکل اتاق بازرگانی کشور را داشتند تا بدین ترتیب نمایندگان واقعی کارفرمایان این صنف هم بتوانند با حضور در مراجع قانونی از حقوق صنفی اعضا دفاع نمایند.

تشکیل کارگروه تخصصی مشترک با حضور مدیران وکارشناسان تامین اجتماعی واعضای هیئت مدیره وکارشناسان معرفی شده کانون در جهت بررسی کارشناسی مشکلات بیمه ای شرکت های تحت پوشش وارائه راهکار های اجرایی وایین نامه ودستورالعمل ها وهم چنین در صورت لزوم پیشنهاد اصلاح قانون

در این خصوص نیز مقرر شد پیشنهاد کانون رسما برای اجرایی شدن ارسال گردد. ومورد استقبال سازمان نیز قرار خواهد گرفت.

11- معضل تفاهم نامه شماره 118739مورخ7/12/1384درخصوص بيمه بيكاري في مابين سازمان تامين اجتماعي ووزارت كاركه همچنان كاركنان شركت هاي تحت پوشش را با معضل مواجه نموده است.پیشنهاد کانون قبول سوابق کارکنان تحت پوشش در کارگاههای مختلف به همان شرط حداقل یک سال می باشد.

12-یکی دیگر از مشکلات موجود که بعد از تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده برای شرکت ها از طریق شعب سازمان بوجود آمده است ، رویه برخی از ادارات کار آن سازمان مبنی بر محاسبه سه درصد مالیات برارزش افزوده جزو قیمت تمام شده وهزینه های پیمان وخدمات ارائه شده وحتی کالای فروش رفته می باشد. در حالی که چنین رویه ای مخالف قانون مالیات برارزش افزوده بوده واین امر صریحا مورد تاکید آن وزارت خانه نیز قرارگرفته است . ولی کن عدم تبعیت برخی شعب تامین اجتماعی موجب ضرر وزیان وسردرگمی شرکت ها شده است. لذا تقاضای رسیدگی ورفع این معضل را دارد.

در خصوص این معضل نیز مقرر شد دستور العمل سازمان تامین اجتماعی مبنی بر ممنوعیت اخذ بیمه از سه درصد مالیات برارزش افزوده به ادارات کل سراسرکشور ابلاغ گردد.

13- تقاضاي تعامل وارتباط نزديك كانون با سازمان وابلاغ مصوبات به كانون براي انعكاس به انجمن ها

این موضوع در جلسات مشترک قبلی نیز مورد تاکید قرارگرفته که امید است این بار به صورت عملیاتی اقدام شود.

در این راه با توجه به نشریه تخصصی کانون ،که با تیراژ سه تا 5هزار نسخه در سراسرکشور ، این آمادگی برای انعکاس نظرات سازمان تامین اجتماعی در این نشریه وجود دارد.

ضمنا سایت اطلاع رسانی کانون نیزآماده درج اطلاعیه ها ونظرات سازمان می باشد.

این نظر کانون نیز با استقبال وموافقت روابط عمومی سازمان مواجه گردید ومقرر شد تعاملات مشترک از پیش بیشتر باشد.

***

لازم به توضیح است در این جلسه اقایان انتظامی رییس هیئت مدیره کانون ، نوروزی نائب رییس هیئت مدیره کانون ،آقایان صادقی - خیراله پور وشمسی اعضای هیئت مدیره کانون وهم چنین آقای جوانی عضو هیئت مدیره ودبیر کل کانون حضور داشتند.

 

منبع: كانون انجمن سراسر كشور

 هيئت مديره انجمن
 اساسنامه
 بخشنامه ها
 آرشيو اخبار
 اعضاء انجمن
 نحوه عضويت در انجمن
 اخذ صلاحيت
 بازرسي
 شركتهاي داراي صلاحيت

پيوندها

 مزايده ها و مناقصات
 آناليز حقوق كارگران
 تماس با انجمن
 درباره سايت
   
 

كليه حقوق اين سايت متعلق به انجمن شركتهاي خدماتي و پشتيباني مرند و جلفا مي باشد.

Designed by A-R